torsdag 10 juni 2021

Kostsamma drömmar

Jag tror att flygbolagen (vissa av dem) lägger upp resor utan att riktigt vara överens med flygplatserna. De (hoppas) kunna genomföra en avgång "någon gång" under den dagen de säljer biljetter till. Jag tror att det är ett övergående problem dock. När flygbolagen efter en tid inser att de kommer att få fullbokade flygningar om de erbjuder dem. Där är vi inte än. Vi vet heller inte hur det kommer se ut efter sommaren. Jag är ändå medveten om det och skulle nog blivit förvånad om allt hade gått smärtfritt. Jag är fortfarande införstådd med att läget kan bli dåligt igen och att jag tvingas ställa in mina planer.

Men planer och drömmar måste jag ha. De är t o m värda beloppet resan kostar även om den inte blir av.

Jag gjorde ett annat bra inköp häromdagen.

En uppladdningsbar grästrimmer med små plastblad istället för en krånglig tråd som hela tiden går av.

Jag har hittills inte behövt byta blad trots att jag kört allt jag brukar köra med den bensindrivna trådtrimmern. Varje gång jag ska mata fram ny tråd fasar jag för att det ska ta slut på spolen. De där små bladen byter jag bara ut om de går av och hittills har detta inte skett fast jag kört i stenar och grejer. 

Jag tar små rundor med den då och då. När en del lupiner gått i blom så slår jag av dem t ex. Jag behöver inte sätta på mig arbetskläder och inte heller någon sele. Faktiskt inte ens hörselkåpor. Den räcker laddningsmässigt tillräckligt länge nog för att inte heller det ska vara ett problem. Inga avgaser. 

Till större röjningsarbeten har jag en röjsåg men den behöver bara ta fram högst en gång om året. Min bensindrivna grästrimmer kanske jag aldrig mer behöver använda.

Idag har jag gått en lunchpromenad tillsammans med en kollega uppkopplad via Teams. Ett lite trevligt alternativ om man vill ha någon att prata med på promenaden. Mina promenader annars är inget att sträva efter. Inget intressant att se. Det känns bara dystert att gå runt i villakvarteren som någon suspekt fönstertittare. 
Efter en timmas promenad med kollegan i öronen kom jag inte ens ihåg riktigt hur jag hade gått.

En sak som bekymrar mig lite är att jag dagligen hör ett starkt brak i huset. Som när en grov gren går av på flera ställen samtidigt. Ett tvådelat brak som låter ungefär Ka-Kabrak. Det har börjat nu under våren. Jag lokaliserar braket till ingången mellan köket och prediksalen. Gränsen mellan de två huskropparna alltså. Jag ser inga sprickor i tapeter eller målarfärg men braket kommer oftast på eftermiddagen (17-tiden) varje dag och jag hoppar högt varje gång. Just idag skedde braket redan kl 10:50 däremot. Undrar om jag behöver krypa under huset och se om jag ser något. Jag ska prata med snickaren om det och höra vad han tror. Materialutvidgning i huset sker ju förstås beroende bl a på väderleken. "Materialkrympning" också förstås. Det knäpper i hus när det är riktigt kallt ute som bekant. Detta brak är mera påtagligt. Som att en spänning byggs upp under dagen och vid en given tidpunkt orkar inte materialen hålla ihop längre och all materialutvidgning sker istället på ett ögonblick. 

Ungefär som när man trycker handflatan mot en bordsskiva och sedan drar den i sidled. Först är friktionen så hög att mera kraft måste läggas bakom för att den lossna från underlaget. När den väl lossnar så lossnar den från friktionen med ett ryck och glider iväg en bit. Så fungerar också ofta jordbävningar. Ett stort tryck byggs upp mellan olika landmassor och när trycket blir nog stort lossnar det med ett ryck (skalv). Sedan ligger landmassorna ett tag emot varann och den uppbyggda spänningen är borta. Med tiden byggs ny spänning upp och sedan händer det igen eftersom kontinentalplattorna hela tiden rör sig litegrann. Afrikanska kontinenten är som bekant på väg in under Europa t ex. Därav de regelbundna jordbävningarna som drabbar medelhavsländerna med jämna mellanrum Jag minns att det var en ganska stor jordbävning där 1976 bl a. Jag har för mig att de hade någon ganska stor under förra året också. Eller var det rent av i år?

Anledningen till att jag minns det var att jag och min mamma och moster Margit skulle åka på en bussresa ner till södra Europa. Jag hade tjatat på mamma hela vintern och försökt skuldbelägga henne genom att hävda att ALLA min kompisar åker utomlands varje år. Det var förstås inte sant men det kändes lite så. Min mamma hatade att resa men moster Margit åkte ofta iväg på bussresor så hon var rutinerad. 

Här står jag med vida jeans, uppvikta och med moderiktiga platåträskor av märket "Pampas". Pampas hade ett liten utanpåliggande tåskydd av plåt med ett oxhuvud med vida horn. Jag var den enda i skolan som hade Pampas. Alla andra hade vanliga platåträskor. Många - framförallt tjejerna - hade vita.

Till slut fick jag alltså med mamma men hon hatade allt vi upplevde under resan. Det var varmt, krångligt och lortigt överallt. Resan hade varit betydligt bättre utan henne.

Jag läser fortfarande "Vardagar" av Ulf Lundell och känner igen mig mycket i hur han tänker. Idag beställde jag del 2 och 3 också samt Anne B Ragdes senaste bok i "Berlinerpopplarna-sviten". Jag har haft den på bevakning och i går släpptes den. Den senaste boken i den sviten heter "Dottern".

Igår larmade smittskyddet i Värmland att smittan ökar kraftigt just nu här i regionen. Idag fick jag svar på vad det handlar om. Det är en ökad spridning av Deltavarianten av viruset. Den varianten som kommer från Indien. Varianten tycks vara mera potent än den engelska som varit den dominerande sista tiden. De som bara har fått en spruta tycks insjukna i något högre grad än de som fått den engelska varianten. Det handlar om 24 fall i Värmland men smittan har spridits i skolmiljö. Ett lite mindre utbrott sker samtidigt i Blekinge. Där har man smittspårat till privata fester och det är bara äldre barn och unga vuxna som drabbats. Ingen spridning ännu till andra åldersgrupper. 71 fall totalt i Sverige just nu.

Folkhälsomyndigheten stödjer sig på uppgifter från England där den indiska varianten nu har gått om den engelska och blivit den dominerande. 91% av nysmittade i England har smittats av den indiska. Den indiska varianten finns i hälften av Sveriges alla regioner men den verkar bara blossat upp i Värmland och Blekinge. En omfattande smittspårning pågår.

Som en säkerhetsåtgärd har Värmland nu infört utökade restriktioner enligt följande:
- Cuper och läger, inklusive dagläger och kollo ställs in/pausas. Undantag kan göras för extra utsatta grupper där aktiviteter kan genomföras under smittsäkra former.
- Enstaka matcher och tävlingar genomförs endast lokalt, vilket innebär i första hand inom den egna kommunen, i andra hand i grannkommunen. Deltagare från andra regioner bör undvika att delta i matcher och tävlingar i Värmland.
- Träningar där deltagarna mixas från olika grupper undviks.
- Regler för vaccinerade när- och hushållskontakter ändras i Region Värmland.
Vaccinerad = personen har fått två doser varav andra dosen för minst två veckor sedan.

Läget i Sverige och Europa i övrigt är att smittspridningen avtar.

Inga kommentarer: