måndag 24 januari 2022

Blogg och saltlakrits

Idag kom förra årets blogg utskriven mig tillhanda, direktutkörd till dörren av PostNord.


Hela nedersta raden blev det. Varje häfte är på ca 250 sidor. 1 500 sidor om mitt liv och funderingar under 2021.

Igår vann jag en auktion på Tradera. Det var en bok som jag hörde väldigt gott om i lördags och som jag tror kommer att passa mig. Jag beställde några böcker på Adlibris också.

Igår åstadkom jag också ett antal sidor i boken och det kändes bra. Jag fick reda på att en kompis gått bort också. Det verkar ha skett i Torrevieja för ett år sedan och jag vet inte vad som hänt. Jag hittade det av en tillfällighet idag när en kompis i Australien nämnde personen i ett meddelande till mig.

Det var dimma hela dagen. Jag drack bara två öl i lördags innan jag tyckte det tog emot. Tittade lite på TV och gick till sängs tidigt.

Idag fick jag ett mail från en lakritsberoende och det triggade mig att "komma ut" med mitt eget. Mitt liv skulle vara betydligt fattigare om jag inte hade min saltlakrits att ta till ibland.


Jag testar gärna ny lakrits och detta är två sorter inköpta för att testas.


Den till vänster var okej men den till höger var oätlig med sin beska. Bitarna är hårda som porslin och ska sugas på. Den till höger skulle vara smaksatt med bergamott men det kände jag inget av. Den till höger fick jag dessutom slå sönder i småbitar innan jag provade den.


Numera tillverkar jag mitt egna salta pulver. Jag blandar strösocker, ammoniumklorid (salmiak) och lakritspulver. En sådan burk har jag alltid stående på soffbordet.


Salta skruvar måste jag också ha. Jag köpte säkert ett kilo av dessa innan jag åkte till Spanien för att klara mig hela resan. Två påsar gjorde jag i ordning som gåvor till svenskar som jag visste att jag skulle möta. Jag delade även ut två småpåsar till mäklare jag uppskattade. Det är nästan alltid välkommet. Salta skruvar blir väldigt goda i Spaniens klimat. Varmt och hög luftfuktighet. De blir mjuka med lagom tuggmotstånd. Sådär så att man enkelt kan bita av en "sektion" i taget utan att anstränga garnityret. Hårda och gamla skruvar blir däremot nästan oätliga.

Inga kommentarer: