söndag 24 augusti 2008

Hoppet har återvänt

Idag har snickaren och jag krupit under hela grunden och inventerat skadorna. Ca 55 kvadrat av trossbotten måste bytas. Lite syllstockar också. Ca 45% av all trossbotten är angripen och måste brytas bort. Snickaren är inte bara snickare, utan också en klok kamrat. Det är inga problem säger han. Se det som ett hobbyprojekt och ha inte så bråttom, säger han. Och han har rätt. Om jag inte tar detta erbjudande kommer jag att ångra mig. Det får ta den tid det tar. Jag kan inte idag sätta ett inflyttningsdatum. Det kan jag göra först när jag kommit en bit på väg.

Alternativen som finns för säljaren tycks vara att endera sälja till mig eller att riva/bränna huset. På tal om att bränna ner huset så gjorde snickaren en intressant liknelse. "Tänk om ett hus är friskt och bra men att taket är helt ruttet. Inte eldar man upp det då". Det är ju faktiskt det det handlar om.

Om en snickare skulle åta sig att riva trossbotten och bygga ny så skulle det ta honom ca 1,5 månad heltid. Det skulle innebära en kostnad på ca 100 000 kr. Då är inte materialet inräknat. Jag har tänkt sköta detta själv. Det är tiden som är dyr. Själva materialet är inte så dyrt. Jag får skynda långsamt och om jag får huset ska jag ta en semestervecka och riva så mycket jag kan. Sedan kan det stå still ett tag. Huvudsaken är att det öppnas upp och att man för börja avfukta under huset så nedbrytningen avstannar. Jag är nu hoppfull.

Inga kommentarer: