måndag 15 januari 2018

Målarna har börjat och en kär gammal vän är hos mig igen

Imorse kom målarna och vi diskuterade köksprojektet. Vi talade om olika brytningar av kulören vit och glans. De gjorde ett litet ryck på någon timme och fortsätter imorgon.
Så här såg det ut när jag kom hem.

Jag lämnade in ett gammalt försteg till en kompis i Karlskoga för genomgång. En KF 101 från Audioprodukter. Igår hämtade jag det och tog det i bruk eftersom mitt nuvarande försteg börjat krångla. KF 101 tillverkades 1971 av Bo Hansson i Karlskoga i 11 exemplar. Från början var planen att tillverka 10 men det blev 11. Den var ganska dyr att tillverka så 10 beställare betalade in i förskott till Hansson. Hansson tillverkade dem men ett blev stulet. Som tur var fanns delar över så man kunde tillverka ett till. Det stulna försteget kom emellertid tillbaka efter ett tag. Tjuven trodde det var en integrerad förstärkare. Eftersom det är ett försteg finns inga högtalarutgångar så den ansågs oanvändbar av gärningsmannen. Därför finns 11 st. Eller färre. Jag vet om två. Min och en till.
Försteget blev en hit och det tillverkades ytterligare en serie som fick heta KF 102.
Här står den. Jag tror min är Nr. 9. Numret står på en liten lapp inne i försteget. Ovanför står för övrigt en grammofon tillverkad av samma Bo Hansson. En "Continuo". Den är gjord av betong och väger 21 kilo.

Inga kommentarer: