lördag 25 april 2020

Gräving, gräving, gräving

Jag har grävt klart för tobaksodlingen nu äntligen. Jag ska ju hägna in min tobak mot harar och rådjur.  Tjocka stolpar ska ner i marken och det är så otroligt stenigt. Det var en hårt packad grusplan på baksidan av kapellet när jag flyttade hit. Sedan lade jag på ett lager med matjord. Så ser markprofilen ut och då är det inte lätt att få ner stolpar. Stolparna måste ju stå stadigt också i och med att tråd ska spännas mellan stolparna. Först hade jag tänkt ha 2 mm galvad stängseltråd eftersom det är snyggast. Men jag fick tänka om och ta nylontråd med stålinlägg istället. Jag skulle aldrig kunna spänna ståltråden ordentligt med det ringa djup jag fick till för stolparna.
Idag fick jag ner alla stolpar och satte upp tråden också. Som jag tidigare beskrivit är eddiekroppen stel, osmidig och trött. Det känns efter en dag med en massa "gräving".

Jag skulle gärna se att det kom lite regn för att få igång mikrobiologin i hästgödslen. Det är torrt  och jag skulle vilja att mera nedbrytning skedde av hästskiten innan jag planterar ut plantorna.
På tal om nedbrytning...
Här i min trädgård ser man vita hoyablad lite här och där. Jag tömmer ju kapellet på hoyor eftersom jag är så trött på kampen mot ullöss. En del blad från hoyorna hamnar på gräsmattan när hoyavraken får stå på altanen en tid.
Det verkar inte som om de svenska mikroorganismerna fattar hur de ska ta sig an exotiska blad. Jag har aldrig sett det här stadiet förut i en värmländsk nedbrytningsprocess.

Nåväl. Nu är jag färdig med stängslet för mina tobaksplantor men jag har ingen brådska med att sätta på spänning på elstängslet ännu. Det är nog en månad kvar tills jag kan plantera ut mina plantor. Men jag börjar bli förberedd.
En sådan här skylt måste man ha om elstängslet gränsar till allmän väg och det gör mitt stängsel.

I onsdags när Felix kom hit fick han se på Instagram att Ica Maxi säljer ut rosa kundkorgar i en begränsad upplaga. Limited edition är ju aldrig fel. Vi störtade omedelbart iväg till Maxi så jag fick lägga vantarna på en direkt. Jag var den andra som köpte en korg.
Jag var rädd att jag inte skulle få någon korg om vi inte åkte direkt. Jag trodde alla ville ha sådana korgar.

Men jag känner mig lite mallig när jag går runt inne på Maxi med denna "unika" dyrgrip.

Idag när jag handlade var nog över hälften av korgarna kvar tyvärr och hade inte blivit sålda. Jag hade inte behövt åka extra för att få en åtråvärd VIP-korg.

Inga kommentarer: