söndag 1 augusti 2021

Framme

En lång dag med massor av människor som pratar och står i. Jag är inte van vimlet och alla ljud, den sagen är klar. 


Startade hemifrån ca 06:30. Korsade gränsen 08:10 och var ensam på väg in i Norge just då. En kvinnlig polis kollade pass och covid-bevis sen körde jag vidare till långtidsparkeringen vid Gardemoen. 


Jag åkte direkt till flygplatsen med transferbussen och satte mig och åt frukost när jag kom fram- Äggmackorna smakade som de skulle och jag drack ur halva chokladmjölken innan jag checkade in resväskan. 

Jag gick igenom säkerhetskontrollen direkt och vankade av och an en stund vid gaten.


Vi fick åka med "Akne-planet". Sedan mellanlandning i Frankfurt. Jag hade nog inte överlevt allt bulle och folk om jag inte haft mina hörlurar som släcker ut omgivningsljud och spelar Santana.


Detta var det första jag fick se i Prag. "Porr".

Framme i Prag gick allt som på räls. Inget krångel i tullen och raka vägen till bussen och tunnelbanan. Även raka vägen till hotellet. Jag hittade direkt eftersom jag kollat hur jag skulle gå innan. 

När jag landat på rummet och pratat med Felix på Facetime gick jag ut. Jag hade inte ätit något mer på hela dagen än de där två äggsmörgåsarna. Jag har sedan länge planerat vad jag skulle göra första kvällen när jag kom fram och jag följde planen till punkt och pricka.



Tynkyrkan från baksidan.

En vacker och storslagen stad är det verkligen.

Jag gick mot Narodni som är en gata. Jag skulle gå till varuhuset Tesco och köpa bananer. Bananerna skulle jag sedan ha när jag besökte den något annorlunda sevärdheten som kanske inte så många känner till. 


Bron som ligger nedanför Karlsbron heter Legi most eller något liknande. Här ses Karlsbron från Legi most. Från Legi most kan man gå ner på en ö mitt i Moldau. I norra änden på den ön kan man se coypus. De kallas nutria här och på svenska heter de sumpbäver. Jag hade tagit med Franklin så han skulle få träffa sumpbävrarna men de var nog lite rädda för honom. Nu finns klippet på Youtube. "Eddie matar sumpbäver i Prag".

När jag matat sumpbävrarna gick jag till pizzerian "La piccola Perla" på gatan Perlova. Felix och jag har varit där flera gånger och deras pizza är helt underbar. 


Jag tog en öl först.


Sedan en peperoni pizza.


Två maffiga oljor medföljde. En chili och en vitlök. Jag orkade faktiskt bara äta upp drygt halva och sedan gick jag hem. Jag är faktiskt helt slut nu.


1 kommentar:

Cre8iv sa...

Åh, så roligt att allt gått bra!! Njuut nuu!!