fredag 26 juli 2024

Ghee


Jag folkbadade på Maxi en stund men en mjukglass som täckmantel. För att inte bara sitta där i ensamhet och glo. Om man är lite tummis med den som serverar mjukglassen kan man försiktigt be om att få lite strössel i botten innan glassen. Det blir ju så gott då när man rör runt den smälta glassen och den löser upp strösslet.

"Mossa" och "Pullan" kom och gjorde mig sällskap en stund och vi mindes vår kära bortgångne vän "Björna". Sen åkte jag hem igen med hackkorv och isterband som jag har längtat efter i Spanien.

Efter jobbet läste jag en stund. Jag gjorde en omgång "Ghee" (klarifierat smör) igen eftersom mitt gamla tagit slut. Jag har visat hur jag gör tidigare och här kommer bara en kort resumé.


Jag smälter smör.


Låter det sjuda en stund så det skummar lite. Sänker värmen och låter det stå en stund och då ser man hur klart smöret blivit. Det delar upp sig i tre olika "faser" efter en stund. Ett skum som flyter, ett klart smör i mitten och en beläggning på botten. 

Först fiskar jag upp skummet med en sked och låter det rinna av i ett finmaskigt durkslag. Jag häller sedan bort skummet ur durkslaget och häller sedan smöret genom durkslaget ner i en burk. Jag ser till att inte får med bottensatsen som blivit kvar i grytan.


Då blir det så här fint.  Det blir betydligt minde genomskinligt när det svalnar i kylskåpet sedan. Detta smör står sig gott och väl ett år i kylskåp. Fördelen med ghee mot vanligt smör är när man sedan använder det för att steka i Man kan steka i högre temperaturer än annars. Man "separerar" proteinet ur smöret under processen. Det är annars proteinet som bränner vid vid stekning.

Jag frågade "Copilot" vad man gör när man klarifierar smör och fick detta svar:

"Klarifierat smör, även känt som klarnat smör, Ghee eller skirat smör, är smör där vattnet har kokats bort så att proteinet separeras och smöret får en fetthalt på 100 procent. Det resulterar i en gyllene smörolja med en nötig smak. För att göra det själv, smält smöret på låg värme och separera det klara smöret från bottensatsen. Klarifierat smör är perfekt för stekning, fritering, bakning och till och med som pålägg. Det håller sig längre och kan hettas upp till högre temperaturer utan att brännas."

TV:kväll uppblandad med filosofiläsning.

Inga kommentarer: