söndag 19 oktober 2014

Prediksalen snart färdig.

Leif från "Franssons Golv" kom på tisdagen och började slipa golvet.

På onsdag när jag kom hem från jobbet var han borta och golvet var slipat.

Då var det min tur att arbeta igen. Målningen ligger på mig denna gång.

Det blev ingen tid för det under veckan när Felix var här. Jag försöker vara med honom så mycket som möjligt när han är här. I lördags förmiddag åkte vi en sväng till Jula och Elgiganten och käkade på Väse-Rasta på hemvägen. När jag skjutsat hem honom till hans mamma började jag i prediksalen.

Jag dammsög golvet noga, maskerade golvsocklarna och började sedan att måla. Det är nervöst för mig att fixa med saker här i kapellet. Jag är hela tiden rädd att göra fel oavsett vad jag gör. Jag har nog alltid varit sådan. Rädd att göra fel. Det enda sättet att inte någon gång göra fel är att aldrig göra något överhuvudtaget. Det blir inte alltför fel alltför ofta när jag gör något som tur är men oron finns alltid där. Denna gång var oron åtminstone lite befogad. Jag visste inte om grundfärgen skulle räcka till två strykningar. Jag vet heller inte om färdigfärgen räcker. Färgen är svindyr och finns inte i små förpackningar. Jag målade en gång i går, lördag. Av färgåtgången att döma skulle jag klara även en andra strykning. När jag var färdig satte jag min och drack några pilsner och tittade ut över prediksalen.

Idag på morgonen var det dags för en andra strykning med grundfärg. Först kröp jag över hela golvet och tog bort gruskorn och sådant som rollern hade dragit upp ur springorna mellan golvbrädorna och som nu satt fast i färgen. Det var inte så farligt som jag hade befarat. Förhoppningsvis hade dammsugaren tagit det mesta redan innan jag målade. Sedan fyllde jag upp några större skador med Plastic Padding Träspackel. Det var hack och borrhål i golvet som jag inte sett förut. Leif från "Franssons Golv" hade lagt igen ett antal hål han också men dessa hade han missat. När spacklet torkat och jag fått slipa till ytan grundmålade jag en andra gång. Det tar ca två timmar att måla tror jag.

Så här ser det ut efter andra strykningen och jag fick t o m lite grundfärg över. Den gula kanten runt alltihop är maskeringstejp. Nu har jag stora förhoppningar att färdigfärgen ska räcka eftersom de flesta springorna är utfyllda med grundfärg. Det borde gå åt mindre färg då.

Inga kommentarer: