lördag 1 oktober 2016

Vintersysslor och bar överkropp

Idag låg jag en timme och väntade på att Felix skulle vakna. Jag vaknade kl 7 och var kaffesugen men jag tänkte han skulle få lite sovmorgon. Kvart över åtta gick jag upp och smög igång kaffebryggaren. Motvilligt kämpade han sig upp till kvart i nio och vi såg en nyhetssändning på fyran innan han åt frukost och började spela Fifa 17. Spelet kom igår och han njöt så av att installera det och upptäcka det. Jag förstår hur det känns och betraktade hela installationsprocessen för att smygnjuta av min sons entusiasm. Jag själv beställde tre cd-skivor från Amazon i England igår och jag vet hur ivrig jag blir när de ligger i brevlådan.

Jag gick ut medan Felix spelade och började montera ner bevattningssystemet i växthuset. Jag tog ut de spinkiga tomatplantorna också som gjort sitt.
Här ligger bevattningsdator och slang.
Jag avvecklade helt enkelt växthuset efter odlingssäsongen 2016. Felix och jag åt lunch. En varsin portion av gårdagens grekiska pytt-i-panna. Den var väldigt god. Sedan körde jag Felix till Smedby och tog en tur ut till Snickaren i Ölme.

Vi satt på altanen i över två timmar och pratade om livet och om tider som gått. Om människor som vi en gång tog för självklara men som nu har försvunnit åt olika håll. Några finns inte ens kvar i livet. Vi jämförde våra första snusprillor och diskuterade blåbetongshusen på Stenstaliden.

När jag åkte ifrån Snickaren åkte jag direkt upp till mannen i skogen och hämtade några av de sista brädorna till uthuset. Det är knappt att de syns på bilden eftersom de smälter in i bakgrunden.
Sedan släntrade jag runt i trädgården en stund men fick inget vettigt gjort.

Jag gick in och vattnade krukväxter och granskade mina Hoyor. Tre av dem har lite tendenser till blom. Jag gick ut och hämtade ved och det var så varmt att jag tog av mig i bar överkropp. Det var underbart att känna vinddraget mot en naken överkropp igen. Det var ett tag sedan sist.

Jag hade sticklingar på rotning. Hoya bella och Hoya globulosa.
Det här är H. globulosa färdig för jordfästning...

Jag har problem med ullöss och jag gick igenom några av de drabbade hoyorna och topsduttade med t-sprit, såpa och vatten. Jag lär hålla på med det en gång i veckan ett tag till.

I veckan fick jag också tre författarex av boken "Kristinehamnsnatur" som jag är delförfattare av.
Boken är en samling kåserier av kristinehamnsförfattare som bidragit med små kåserier. Jag har varit med i boken en gång förut och det är väl lite trevligt att bli publicerad.

Dricker öl, lyssnar på musik och drömmer mig söderut.

Inga kommentarer: