söndag 20 november 2016

Ny huggkubbe

Min kompis Roland har sedan länge haft en beställning från mig på en huggkubbe. En huggkubbe som ska flyttas mellan de två vedskjulen allteftersom de växelvis utnyttjas. Därför hade jag beställt en som var lite smalare än en normal. Inte så tung som en med vedertagna standardmått.

Idag ringde Roland och hade en granstump till mig. En "rotbit" som han ansåg skulle bli en fin huggkubbe. Jag tyckte den var lite för tjock men jag tror den kommer att funka. Den tilltalade mig när jag väl såg den trots att den var tjockare än jag tänkt mig. Vi lastade in den bak i min bil och jag körde hem den.

När jag kom hem började jag barka den.
Jag inledde med ett snitt med hammare och yxa och sedan började jag skala av barken. Jag ville ha den helt avskalad innan jag lade den på tork.

Här ligger den på tork i uthuset. Till sommaren ska jag lägga ut den så den får torka utomhus.

När jag gick in planterade jag om ett antal rotade hibiskussticklingar.
Jag trivs så bra när jag eteblerar en liten arbetsplats så här på golvet.

Jag tittade också över mina hoyasticklingar som jag satte på rotning för 18 dagar sedan. Endast en hade fått rötter så den planterade jag om.

Inga kommentarer: