fredag 22 maj 2020

Knäckt

Jag har gjort något dumt. Något som jag får ångra och som kanske kommer att kosta en massa pengar. Inte i stil med Paulo Roberto men tillräckligt illa för att luften skulle gå ur mig när jag förstod.

Det handlar om mitt bygge.

Till att börja med har jag drömt om detta snickeriprojekt en ganska lång tid nu. Det är ju det roligaste jag vet att få gå häruppe och pyssla och småsnickra lite. Det har kommit att bli det jag värdesätter mest i livet för min egen skull. Så skulle jag vilja ha det för alltid. Alltid en dröm och alttid en tyst planering av ett litet byggprojekt.

Innan jag började bygga ringde jag till stadsbyggnadskontoret för att berätta om mina planer och att kolla så att jag bor utanför stadsplanerat område. Olika regler för bygglov gäller utanför och innanför stadsplanerat. Jag vet ju att mitt hus ligger utanför stadsplanerat område men jag ville kolla ändå. Tjejen på kommunen sa att det ligger utanför men det är oklart om det ligger inom samlad bebyggelse. I så fall kan bygglovskraven ändå gälla. Jag svarade tjejen att det inte räknas som samlad bebyggelse. Det hade jag fått reda på när jag ringde VA-chefen och frågade om det fanns planer på att dra hit kommunalt vatten och avlopp. Nej det där räknas inte som samlad bebyggelse, sa han. Om områden med samlad bebyggelse ligger i nära anslutning till ledningsnätet kan länsstyrelsen ställa krav på kommunerna att de bygger ut.

Eftersom jag ville vara ordentlig sa jag att jag kan skicka in en ritning på hur jag tänkt för att skicka in "för kännedom". Jag hade kollat vad som gäller utanför stadsplanerat område med kvadratmeter och sådant. Närhet till tomtgräns o s v. så jag var helt på det klara med att jag inte behövde ansöka om bygglov.

Sedan kom ett brev. "Bekräftelse om mottagen ansökan och föreläggande om komplettering".

Men missförstod de mig ändå tänkte jag och ringde idag. Jag fick prata med en handläggare som inte hade mitt ärende men kände till det. Min handläggare var ledig idag. Jag förklarade mitt ärende och hon sa att de bedömer att min fastighet ligger inom samlad bebyggelse och då måste jag begära bygglov. Jag berättade att tekniska förvaltningen sagt att det inte gör det och hon sa att de har gjort en annan bedömning. Att en kommuns olika förvaltningar inte tycker samma är inget nytt för mig men nu blir jag själv drabbad. När jag sa att jag redan börjat bygga så sa hon att jag måste sluta med det omedelbart annars kan jag få byggsanktionsavgift också.

På måndag ska jag ringa min handläggare och reda ut det hela. Det kan bli så illa så jag inte får bygglov och att jag får riva det jag byggt och betala byggsanktionsavgift. Tänk allt virke jag köpt. Takplåtarna ligger här och väntar på att få komma upp. Tänk om jag måste lägga ut takplåtarna på Blocket och köra det nedrivna virket till tippen.

Det är då man tänker att det är de som vill göra rätt för sig och är ärliga som åker dit. Om jag bara byggt och inte sagt något hade kanske saken aldrig kommit upp.

Men det är jag som gjort fel. Om någon vet att "regler är regler" så är det jag från mitt eget yrke. Det är inga sura tankar som går till stadsbyggnadskontoret. Möjligen till tekniska förvaltningen för att de inte anser att det är samlad bebyggelse för att slippa dra ut kommunalt vatten och avlopp.

Dagen började dock ganska trevligt. Jag hörde något konstigt ljud utanför. Det lät som på altanen. Jag trodde det var två katter som bråkade eftersom jag hörde ett konstigt läte. När jag kom ut var det en liten rävunge på altanen som var så liten att han knappt kunde gå. Jag pratade lite med honom och stängde sedan dörren så han skulle få vara ifred och ta sig därifrån. Han gick med detsamma när jag stängt. Någon timme senare såg jag honom bakom uthuset och efter ytterligare någon timme hörde jag det där lätet igen men inifrån skogen. Hoppades han hittade sin mamma. Han kommer inte att klara sig utan hjälp så liten som han var.

Det här var en olycklig dag i mitt liv. Jag orkar inte ens se åt bygget just nu. Tänk om jag måste riva.

Inga kommentarer: