torsdag 6 maj 2021

Omskolning av tobak

Jag har haft tre onlinemöten idag. Det är alltså det jag gjort på min födelsedag. Samt ägnat några timmar åt omskolning av tobaksplantor. Jag tycker om att etablera arbetsplatser för mina arbetsflöden. Antagligen har jag väl någon diagnos också eftersom jag gillar repetitiva arbetsmoment.

Här börjar jag med att ställa ut tolv krukor på varje plastplatta. Egentligen är plattorna till för att ställa skor på i hallen men jag använder dem till allt möjligt. Krukorna är 8 cm i diameter i botten och 12 cm i överkant. Höjden är 8,5 cm. 

Jag har U-jord i en IKEA-balja. Där blandar jag i lite vatten och rör om lite så den blir något fuktigare än den är direkt från förpackningen. Sedan skopar jag upp en skopa jord i varje kruka. Jag har ett rostfritt decilitermått som skopa så jag häller alltså en deciliter jord i varje kruka.
Sedan häller jag i en matsked pelleterad hönsgödsel. Också det med ett rostfritt matskedsmått och sedan fyller jag på med 3 dl jord i varje kruka. Alltså 4 dl jord per kruka. När de sedan ska flyttas ut på friland i juni är det bara en stor rotklump alltihop.


Jag gör ett hål med en pinne i varje kruka och flyttar över en planta i taget. Plantorna är sköra så jag måste vara väldigt försiktig. Jag sätter gärna ner dem så djupt att det understa bladparet hamnar precis under jord. 


När jag är färdig med en bricka bär jag upp den till övervåningen där de får stå i solljus långa tider på dagen. Jag lade med en färgklick i form av ett vykort jag fick idag på min födelsedag från min kära vän Sabina Sändh. 

Fr o m detta skede vattnar jag också bara underifrån direkt på brickan. Jag ger dem ganska rejält med vatten första gången så de får stå och suga upp underifrån. Sedan får jag gå och kolla lite mest varje dag beroende på hur varmt det blir åt dem där de står. De visar på ett övertydligt sätt att de är törstiga och slokar med bladen.

Snickaren kom förbi med en födelsedagspresent till mig. 

Han känner mig den killen. Inslagna i guldpapper och allt. Det blev jobbigt för mig att stå på huk och arbeta.


Jag gjorde iordning en tillfällig arbetsplats med hjälp av ett torkställ.


Se vad fina de är i detta stadium.

8 skoplattor med 12 plantor på varje blev det. D v s 96 plantor. Till det gick det alltså åt drygt 38 liter U-jord, d v s inte riktigt en säck på 50 liter.


Här står de nu. Två plattor står i rummet intill. Här ska de nu stå till början av juni och tillväxa i värme och med gödning.

Ivar ringde från the Bronx i New York och gratulerade mig. Det var längesedan jag pratade med honom och jag blir lika glad varje gång vi får prata en stund. Han har fått båda sina vaccinsprutor och är numera skyddad. Han är en trogen läsare av min blogg också och han tolkar med hjälp av "Google translate". Jag har själv gjort det också för att se hur det han läser ser ut. Det är ganska bra översatt men ibland blir det lite konstigt förstås.

Inga kommentarer: