fredag 7 maj 2021

Värmlands godaste pizza

I dag tog jag en biltur för att luncha. Jag åkte lite på måfå och hamnade i Björneborg. Redan innan jag kom fram till Björneborg kunde jag se skyltar: "Pizzeria Björnen - Värmlands godaste pizza". Vad bra tänkte jag. Jag har alltid undrat vem som serverar den godaste pizzan och här tycktes svaret finnas. I min egen kommun?!?!?

Här ligger den alltså. Den bästa pizzerian. Det var fullsatt. De tog bara in åtta personer i taget och det satt 8 kufar därinne i varselkläder. Jag fick sätta mig utanför och vänta tills några hade gått. Uteserveringen blir nog full på kvällarna här när försommarvärmen kommer. Men idag var det kallt. När jag satt mig kom det ut en svartmuskig man från lokalen bredvid och frågade vem jag var eftersom jag tog ett foto innan jag gick in. Han höll uppenbarligen på att iordningställa närbutiken i lokalen bredvid.

-Jag är bara en vanlig människa sa jag.
-Varför du fotograferade, frågade han?
-Jag har aldrig ätit här förut, svarade jag.

Det märkliga svaret nöjde han sig med. 

Efter en stund kunde jag gå in och sätta mig. Jag tror jag beställde en "Tropicana". Ägg, bacon och salami. Var den god då?

Jag blev i alla fall inte magsjuk får svaret bli på den frågan.

Sallad och sås i plastburkar. Udda bestick. Udda och klibbiga kryddkar. Blinkande "Open-skylt" i fönstret som sig bör.

Påkostad konst på väggen och både tegelväggstapet (med obefintlig mönsterpassning) och bokhylleväggstapet. De hade allt liksom.

Jag rapade kvarterskrogspizza hela eftermiddagen.

Inga kommentarer: