fredag 23 juli 2021

Förstasidesstoff (igen)

Idag var det reportage om min tobaksodling i lokaltidningen igen. De var här även förra året just när pandemin börjat bli allvarlig. I mars 2020. I förrgår gjorde de ett uppföljande reportage.


Dagens Kristinehamnspost.


Uppslag 1.


Uppslag 2.


Den stora bilden på uppslag två försökte jag och fotografen att återskapa från det förra reportaget men det blev inte bra. Det var meningen att det skulle synas skillnad så jag hade ställt mig på samma ställe som då för fotografering. Det är så mycket grönare nu så att effekten uteblev.

När jag hade varit nere på redaktionen och hämtat några ex av tidningen satte jag mig på en soffa på Kungsgatan och läste. Jag träffade två pensionärssystrar från Uddevalla som såg vilsna ut så jag erbjöd mig att hjälpa dem. Jag skulle gå tillbaka till bilen som stod vid Rusta och jag tog med dem via stadsparken och berättade Gustaf Frödings historia i staden för dem på vägen.

Sedan åkte jag till Felix mamma och la ett ex av tidningen i hennes brevlåda så Felix skulle kunna läsa. Därefter blev det en tur till Maxi. Jag åkte upp till Kvarndammen en sväng också och gick ett varv. Det växer otroliga mängder Jättebalsamin där och jag ville se hur beståndet utvecklats. Jättebalsamin är invasiv och markägare är skyldiga att ta bort plantor om de slår upp.


Den är ganska vacker ändå och har säkert börjat som trädgårdsväxt en gång. Det är vanligt att de invasiva arterna har sitt ursprung från handelsträdgårdar där de såldes innan man förstod. Blomsterlupin är ju en typisk sådan växt t ex.


Här ett helt hav av växten nedanför Sågarbostället.

Inga kommentarer: