lördag 29 januari 2011

Var på en fantastisk bluesspelning igår på en av stadens krogar. Jag hade jätteroligt och dansade hela kvällen som vanligt. Det här var vad jag behövde i den dystra vintern. Idag har det varit en strålande vacker dag och jag hämtade Felix hos hans farmor vid tvåtiden. Vi spelade TV-spel och umgicks på eftermiddagen. Idag har jag också gjort en liten provinspelning av miljöljudet i rummet där jag sitter.

Så här ser inspelningsutrustningen ut. En Minidiscspelare (Sony MZ-RH910). Till den han jag kopplat en enkel stereomikrofon för 399:- på Kjell & Company. Hörlurar har jag för eventuell medhörning och för att lyssna av resultatet efteråt. Dagens inspelning innehöll nästan bara tystnad. Katterna sprang fram och tillbaka några gånger under inspelningen. Jag spelade i tre minuter.

Nästa fråga är hur jag ska lägga ut mina inspelade ljudmiljöer på bloggen. Jag har tänkt att ta ett foto i samband med varje inspelning så man kan sitta och titta på det under tiden man lyssnar på ljudet. Då kanske det är enklast att göra ett YouTube-klipp av det hela och länka till det. Då kan man ju t o m göra ett litet bildspel. Tyvärr vet jag inte hur man gör egna YouTube-klipp men det borde ju gå att lära sig tycker man.
Hoppas inspelningarna av mina "Soudscapes" blir lyckade. Speciellt de från New York. Då kan jag sitta och minnas hur det var. Det kanske t o m kan locka fram luktminnen om man både ser bild och hör ljud samtidigt.

2 kommentarer:

NAGS sa...

Kul! Har länge tänkt gå och samla ljud själv, men inte kommit mig för. Jag tror att ljudkvaliteten är viktig för upplevelsen, du får lägga ut en hifi-version i form av en lågkomprimerad mp3-fil också, som komplement till Youtube-klippet :)

13-15 april är jag för övrigt på konferens i Sunne. Skulle vara roligt att titta förbi på hemvägen, fast du jobbar väl på dagtid förstås :P

/A

Eddie sa...

Jag har inte tänkt att komprimera ljudet alls men det kanske man måste. Mikrofonen är ju inte av toppkvalitet heller så vi får väl se hur det blir.

Givetvis ska du titta förbi på hemvägen från Sunne. Du passerar kapellet mycket nära så det blir knappt ens någon omväg. Det borde gå att ordna så jag är hemma när du kommer.

Vi hörs närmare!