lördag 18 mars 2017

Vår i kapellet

På mina pendlingsresor på mornarna till Karlstad har jag sett en massa gäss, svanar, tofsvipor och tranor på åkrarna på ölmeslätten. Pärluggla har jag hört för en månad sedan och koltrasten börjar försiktigt pröva sina vårstofer runt kapellet. Gräsmattan är som en leråker och Filipstadsvägen är full av rullgrus. Någon sorts "halvmygga" dansar upp och ner med sina myggvänner över gräsmatttan i motljus.

Jag har suttit på trappan och druckit folköl och vinkat på bilar som passerat. Våren är här alltså.

Idag började jag isolera den varma delen av uthuset. Det är tungt eftersom jag lagt på mig en massa fetkilon i vinter under den overksamma perioden.

Jag orkar inte hämta min riktiga kamera utan använder kameran i min iPhone men jag tror bilderna duger ändå.

Här har jag börjat isolera golvet. Jag ska fortsätta imorgon. Den gamla gaveln på uthuset syns. Virket är ruttet där och det ska rivas vad det lider.

Nu har jag vattnat mina hoyor och gullat lite med dem. Det finns lite tendenser till småivrig tillväxt på några av dem. Jag vill ju att de ska explodera i tillväxt och ge mig blommor och allting men de är försiktiga. Ett tiotal har dött under vintern och givit upp helt. Men det är underbart att gå vattningsvarvet på helgen.

Igår gjorde jag långkok i min nyköpta "Crock-pot" för första gången. Jag gjorde en ungersk "pörkölt" med "nokedli" och det blev gott men lite konstigt. Normalt när man gör långkok blir köttet mört och trådigt. Det blev det i långkokaren också efter nio timmars koktid men även trådarna blev så möra så man inte kunde urskilja dem. De syntes när man skar men de kändes inte riktigt i munnen. Hur som helst blev det väldigt gott. Nokedli är en sorts pasta. Man blandar till en smet och låter droppa ner i sjudande saltvatten så det blir små pastadroppar/korvar. Till detta underlättar det väldigt om man har ett speciellt nokedlijärn.

Så här såg gårdagskvällens måltid ut. Kvällens kommer att bli likadan.

Jag sitter och eldar och lyssnar på "The Outlaws". En sydstatsgrupp som jag aldrig hört för något år sedan. Jag var på en konsert med Dickie Betts i New Jersey och hörde dem som förband till konserten jag egentligen ville se. De var jättebra och jag köpte några skivor efter det.

Inga kommentarer: