fredag 19 juni 2020

Midsommarafton

Vaknade kl 7 och låg och tänkte till kl 9. Åt frukost drack kaffe och vätskeersättning. Jag märkte direkt att det skulle bli en varm dag och jag skulle börja riva torkladan.
Gräsmattan växer inget men enstaka strån blir långa och kittlar på smalbenen när man går över gården. Det var jag tvungen att åtgärda först så jag tog fram gräsklipparen och klippte där jag skulle vara idag.

Sedan började jag demontera min torklada. Bit för bit men det var fruktansvärt varmt.

Jag spolade upp vatten i mitt sittbadkar för att kunna ta ett dopp framåt eftermiddagen. Vatten upptaget hundra meter ur urberget kan behöva stå en stund i solen för att få badtemperatur.

Det gick sakta att jobba. Jobba tio minuter och sitta en kvart i skuggan.

Men till slut kom jag i mål med det jag föresatt mig för dagen. Att ta ner alla skruvläkt och plasten.

Då lade jag mig och solade lite och sedan tog jag mitt dopp.
Men det var kallt och jag fick kämpa för att ta mig ner i vattnet. Men när jag väl satt där var det jätteskönt.

Jag solade lite till efter badet och gick in och rakade mig och duschade. Sedan öppnade jag en öl. Dagen hade sugit musten ur mig och jag var helt slut. Det tog t o m emot att dricka öl. 
Jag satte mig i den enda skuggan som fanns och kände mig nöjd med dagens arbete i alla fall.
Jag tog en öl till och tittade ut över tobakslandet. Plantorna har växt påtagligt sedan igår. Det verkar ta fart nu. Kl 19:30 gick jag in och kollade rapport och avslutade öldrickandet efter fyra öl. Jag var hungrig och trött. Och varm igen.

Det får bli läsning i sängen ikväll. Jag har börjat med "Flugornas herre". En klassiker som gått mig förbi hela livet. Annars är jag inne i en Kafkaperiod. Jag har läst det mesta av honom men nu läser jag delar av den efterlämnade litterära kvarlåtenskapen, sådant som aldrig kom ut och fragment ur de romaner han skrev. Det är språkligt fascinerande att läsa Kafka trots att texterna är översatta till svenska förstås. Ingen skriver som han.

Inga kommentarer: