tisdag 23 juni 2020

Roadtrip i västerled

Kl 10:15 startade jag och Felix från Kristinehamn. Delmål 1 var min kompis Sangrid som odlar tobak och är en hängiven snusfabrikör. Hon bor lite norr om Vålberg.
Vi började med ett odlingsvarv och tittade på hennes odlingar. 
En perfekt liten sydsluttning ungefär lika stor som mitt tobaksland. Här står hon. I augusti månad kommer hon knappt att synas där hon står.
Hon hade flera olika land och väldigt många olika sorter. I ett stort träd på gården hade hon ett häckande sparvhökspar som slogs med en tornfalk hela tiden när vi var där.
Blandsaft i värmen med utsikt över hennes välordnade och vackra land.

Jag bytte bort en dosa av Thomas Sändhs snus "Knivsöder" mot en av hennes sorter "Rabbens ettanförsök".

Sedan åkte vi på överraskningslunch till Värmskog café och deras räkmackor.
Varken Felix eller jag orkade äta upp. 300 gr skalade räkor var. Det måste ju vara ett kilo oskalade. Det är nog första gången jag lämnat räkor på en tallrik.

Fruktansvärt mätta åkte vi till konstnären Karin Fast Aronsson i Boda. Jag har ju varit där förut men för Felix var det första gången. Vi fikade. Kaffe och glass och det var lagom efter räkorna. Vi tittade i hennes målarbod på gården.


Det finns lite av varje.
De här två är de senaste och jag vill egentligen ha båda men just nu finns ingen plats.

Lite fler påbörjade.

Värmen tog hårt på mig denna dag och jag blev stundtals lite yr. Vi åkte hem från Karin och stannade till vid Alsters herrgård där jag var inne och hämtade en bok.

På kvällen sedan var det handledarkurs inför Felix övningskörning. Det blev en lång dag.

Min tobak växer också väldigt bra.
Och hibiskusarna.
Denna Oriental moon blommade idag

Inga kommentarer: