lördag 6 juni 2020

Roadtrip i österled

Kvart i tio på lördagsmorgonen startade jag och Felix sommarens första roadtrip. Vårt slutmål var Thomas Sändh i Julita i Katrineholmstrakten.
Vårt första delmål var Bauhaus i Örebro där jag behövde köpa skuggpasta till växthuset och en specialskruv som jag använder när jag bygger spaljéer och klätterstöd för klematis.
Sedan åt vi indisk buffé inne på Mariebergs köpcentrum som vi brukar. Den buffén kan verkligen rekommenderas. Därefter styrde vi kosan mot Julita där Thomas Sändh bor. Thomas är bror till min "Hibiskus-Sabina" och hon har sammanfört oss eftersom Thomas har odlat tobak för snustillverkning i ett antal år. Deras far, Bengt Sändh, låtskrivaren, vissångaren och snusfabrikören gjorde eget snus och sålde snussatser.
Thomas har ingen försäljning som Bengt hade, utan odlar för husbehov. Och som de flesta odlare byter han dosor med andra små snusfabrikörer.
Här är hans lilla snusfabrik. Han har en massa tobak lagrat sedan länge också.
Thomas med ett torkat tobaksblad.
Här är lagrad mald tobak. Vi fick besök under tiden av en annan odlare också som tittar ner i tunnan, Polen-Kalle.
Här står Thomas och Felix utanför snushuset.
Jag fick med mig lite snus från hans senaste snuskok, "Knivsöder".
Jag fick en present också från hans pappas gamla lager.
En ekivok snusdosa i nysilver. Mycket trevligt!



När jag kom hem började jag genast sätta upp min spaljé som jag planerat.
Här i form av en tjock ståltråd endast i hörnet. Det ska upp flera trådar sedan när klematisen börjat växa. Kanske som en solfjäder mellan knuten och dörren.
Sedan satte jag upp ett gammalt takräcke som jag hittat i uthuset. Det ska få bli en spaljé det också.

En trevlig dag med ett trevligt möte för mig och Felix med Thomas Sändh och Polen-Kalle.

Inga kommentarer: