lördag 27 november 2021

Omikron

En krispig morgon i kapellet. Minus 5 på morgonen. Den nya Sydafrikanska varianten har fått namnet Omikron. Utvecklingen av virusvarianten kommer vi att behöva följa i media ett tag framöver.

Idag åkte jag över till Karin i Karlstad för att diskutera olika målningstekniker. Jag vet ungefär vad jag vill komma fram till och lära mig. Jag vill måla stora färgfält med starka kulörer uppblandat med pyttesmå detaljer. När jag tänker tillbaka på hur jag ritade när jag var liten så gjorde jag precis så. Jag tyckte om att lägga orimligt med tid på att få en bräda att se ut som en bräda med kvisthål och allt som hörde till. Jag var aldrig en särskilt duktig tecknare men känslan för detaljer har jag alltid haft. Liksom Karin har jag alltid målat/ritat tulpaner i alla fall. Det är kanske därför jag tycker så mycket om Karins konst.

Idag har jag pepprat Karin med frågor och provat på att kladda lite och blanda kulörer. Jag behöver hjälp med att förstå "perspektiv" och "djup". "Skuggeffekter" som gör att det inte bara ser platt ut. Det kommer att bli svårt. Det kanske inte ens kommer att gå. Även om jag inte kommer att kunna prestera mästerverk så kommer jag i alla fall kunna prestera något. Om inte annat ett eget naivt uttryck. Jag behöver också lära mig lite "färglära" åtminstone översiktligt.

Vi diskuterade bokomslaget och nu förstår hon hur jag har tänkt mig. Vi lär väl bolla målningen fram och tillbaka ett antal gånger. Jag hittade en lila målning hos henne som jag ville att hon skulle utgå ifrån.

Innan jag åkte till Karin lyfte jag in sommarhjulen i uthuset och lastade istället in det lilla konstnärsmaterial jag hittills samlat på mig. Jag tittade in på Jula på ditvägen för att komplettera med lite grejer. En liten förlängningssladd och ledspottlampor till bokhyllan för utbyte när de gamla ger upp. 

När jag kom hem åt jag spagetti bolognese. En riktig bolognese med grov högrevsfärs och lufttorkad skinka. Ett "långkok" på ca tre timmar. Jag hade över sedan igår - halvfryst - i en gryta på altanen.

Sedan beställde jag lite mer målerigrejer från Amazon och gick upp och ställde i ordning ateljén. Jag provade lite att blanda kulörer och den lilla masonitskivan jag kladdat på tog jag med. Tyvärr fastnade det silkespapper i den våta färgen. 


Här har jag ställt upp den på staffliet. Jag fick också till en väldigt bra belysning.

Sedan satte jag upp en grundmålad mdf-skiva; blandade vitt, rött och blått i olika mängder och gick igång.


Jag märkte hur svårt det var att rita raka linjer. Färgen i penseln tar slut så snabbt att det nästan blir en färgklump i början av strecket och efter några centimeter finns ingen färg kvar i borsten. När denna första "bakgrund" torkat i morgon bitti kan jag fortsätta eller måla över alltihop. Det är jag som bestämmer helt och hållet hur det ska målas och när målningen är klar.

Inga kommentarer: