fredag 18 november 2022

Mässan - Dag 1

Intressant och ganska lång dag. Somnade 02:30. Jag fick helt enkelt inte till det innan dess. Jag hade ont i högerarmen och kunde inte hitta någon bra sovställning. Vaknade 05:30 och gick upp. Tog kaffe och kollade lite nyheter. Åt mackor, duschade och smög iväg mot Karlstad ca 07:45. Tankade först.


Jag parkerade på den stora parkeringen vid Nöjesfabriken och gick in via utställarentrén.

Jag hittade snart min plats. 


Ett litet runt bord precis lagom för mig. Det fanns en stol att sitta på också. Jag visste inte alls hur det skulle se ut men jag trivdes med min plats på en gång. Och en trevlig bordsgranne fick jag också. Vi hjälptes åt under dagen med att titta till borden om den andra behövde gå iväg. 


Vi stod i ett av promenadstråken.


Även andra kristinehamnsförfattare var på plats. Här Rune Blidh.

Vi fotograferade varandra min bordsgranne och jag.


Här står jag och är redo att sälja för fullt.


Det blev ganska mycket folk under dagen men det var inga köpstarka grupper precis. Denna dag var det skolbarn och pensionärer på plats och jag sålde bara tre böcker. Och gav bort två. Men jag hade en väldig behållning av dagen ändå. En bra ljudmiljö trots alla människor. Allt var så dämpat av mattor och stora draperier runt allt.


Min snusodlarbroder Anders Larsson var på plats och spelade också.

Jag hade ett långt samtal med Värmlands "Dödsdoula" också. Vi är bland de första i landet med att få en dödsdoula. Doulan Gunnel var den första som köpte min bok denna dag. Jag träffade mycket fina människor och det var roligt att sitta och betrakta besökarna när de gick bland utställarna och scannade av det som låg på borden och satt på väggar. Ibland mötte jag någon blick utan att försöka "suga" in personen till mitt bokbord. Jag log mot folk hela dagen. Jag pratade med mina gamla styrelsekollegor i Gustaf Frödingsällskapet. Min konstnär Karin Fast Aronsson kom också och hälsade på.

När dagen var slut var jag trött och hungrig. Jag åt dagens rätt på Nöjesfabriken i alla fall och allt var väldigt bra arrangerat. Rabatter för utställare och fikabiljetter till båda dagarna. Otroligt mycket fina böcker men jag hade inte tid att gå och titta så mycket. Jag träffade också representanter för förlaget som tryckt min bok och fick en väldigt generös rabatt på att ge ut en ny upplaga vilket jag också ska göra. Dels ska jag rätte några felaktiga meningar och dels ska jag sänka priset på boken. Sedan är jag klar med mitt bokprojekt. Jag kommer inte att sälja fler böcker privat när jag sålt ut mina exemplar utan allt får då gå genom Adlibris och övriga säljställen.

Imorgon är det en ny dag vid mässbordet. Jag ska ta med Karins tavla och sätta upp på väggen bakom mig imorgon. Imorgon kommer alla vanliga människor. Familjer och andra lediga som tar det som ett kulturellt lördagsnöje. Det blir väldigt trevligt och jag tror jag kommer att sälja lite då. Jag hoppas på 10 ex i alla fall.

Inga kommentarer: