tisdag 29 november 2022

Scootern

Vaknade kl 6 och anslöt scooterns batteri och det verkade vara liv i det. 


Kollade vädret och det såg ut att gå upp emot 20 grader så jag startade en tvätt igen. Denna gång Felix sängkläder. De såg ut att ha klarat sig bättre från mögel.

Åt frukost. Här kommer lite close-ups:


Smör och ost. Dessa förvarar jag i en ostkupa jag köpt på Maxi. De står i rumstemperatur dygnet runt däri.


Lingongrova med salchicha och ost med tomater. Lite Trocomare som sälta. Vi pratar tomater som smakar något här.


Salchicha och chorizo. Chorizon är god men jag stör mig på utseendet.


Den största avokado jag någonsin sett. Här med Trocomare.

När jag ätit tog jag en tur med scootern. Jag åkte ner på stan och det var jättemycket trafik. Jag var där strax efter 9. Åkte ner och vände bara. 


Jag monterade larm på scootern när jag kom hem.

Sedan tog jag min dramaten och gick till Carrefour. Jag behövde köpa en förlängningskabel. Jag gick en ny väg denna gång som visade sig vara betydligt längre. 

Jag gick förbi en inredningsaffär där denna stod.


Det hade blivit ramaskri i Sverige om man hade en kinesskulptur som tycks vilja säga: -Jag är din trogne tjänare.

Någon förlängningskabel hittade jag inte på Carrefour så jag gick vidare till Leroy Merlin i Habaneras. Där kunde jag köpa min kabel och jag gick tillbaka till Carrefour igen för det var lite mer saker jag behövde.


Jag käkade i förbutiken igen först.

När jag kom hem kunde jag borra hål i betongen för att sätta upp min nyckelgömma.


En liten metallbox där jag har reservnycklar till den bakre järngrinden och ytterdörren. Det är som en kvadratmeter yta mellan gallergrinden och ytterdörren. Om man hamnar i det utrymmet och dörren till lägenheten blåser igen tar man sig varken ut eller in. Man blir fast däremellan. Om jag är på stan och tappar nycklarna behöver jag bara hjälp med att ta mig in på området. Nyckelgömman kan jag sedan öppna genom att sticka in armen genom gallergrinden.

Jag har också tänkt på hur jag ska ta mig ut om det börjar brinna. Det är galler för alla fönster så där tar jag mig inte ut. Jag har då tänkt låta den bakre gallergrinden vara upplåst på nätterna och bara lita på min ytterdörr. Nu när jag har nyckelgömman där kan jag låsa även gallergrinden på natten.


Här hänger nycklarna.

Idag fick jag väldigt mycket gjort. Jag lade också ut min "Ankomstfilm" på YouTube. Här är den.


Jag satte mig och solade en timme. Och slumrade så skönt. 24 grader hade jag idag men det har blåst väldigt.

När jag slumrat en stund tog jag cykeln och åkte cykelbanan ner till havet. Benen kändes stumma så jag ångrade mig redan när jag just påbörjat färden. Men jag bet ihop. Jag vet att det ligger några cykelbutiker där nere och jag behöver en cykelkorg. Jag fick åka runt och leta lite men till slut fick jag tag på en cykelkorg. När jag skulle hemåt började det mörkna så jag satte på cykelbelysningen jag skickat efter från Amazon. Den fungerade väldigt bra faktiskt.

När jag kom hem var jag slut i kroppen. Jag får också ont i min högerarm när jag cyklar. Den smärtan jag haft hemma ett tag nu. Inte bra.


Här står cykeln med cykelkorg och allt.

Nu ska jag ta någon macka och kolla några Robinsonavsnitt innan jag släcker för idag.

Inga kommentarer: