fredag 24 december 2010

Då var de stora händelserna denna julafton 2010 över.
Felix kunde nästan inte somna i går kväll på grund av spänningen inför denna dag. Siv somnade däremot göt på sin favoritplats. Elementet är så varmt att jag knappt kan ta i det men det bekymrar inte Siv. Efter en stund på elementet hoppar hon ner och lägger sig på trägolvet för att svalka sig dock.

Felix vaknade 02:30 i natt och kunde inte somna om. Kl 4 var jag uppe på toa och då satt han upp i sin säng. Sedan låg han och pratade med mig från sin säng till kl 5. Då kom han över till mig och Molly och kröp ner en stund. Det gick inget bättre att somna om där så kl 05:30 gick vi upp och Felix fick sin första julklapp. En stor Legobyggsats så han/vi skulle ha något att göra innan lunch. Han blev jätteglad. Vi tog en byggpaus och åt frukost och tittade på sista avsnittet av julkalendern innan vi fortsatte. När vi byggt klart lade jag mig en stund igen och försökte sova men det gick dåligt eftersom Felix övade keyboard under tiden. Det är svårt att gå undan så som vi bor nu. Han lärde sig hela "Bjällerklang" idag. Kl 12 var det lunch hos hans mor och efter att ha matat Jörgens katt, åkte vi och plockade upp farmor och åkte dit. Ett traditionellt litet julbord var vad som bjöds och efter det åkte jag hem för att lyssna på musik och sova middag inför eftermiddagens julklappsutdelning. Felix nöjd efter maten och otålig att klockan skulle bli 16:30 så julklappsutdelningen kunde börja.

Förra året beställde jag ju resa till New York till min födelsedag den sjätte maj just på själva julafton. Liksom julklapp och födelsedagspresent i ett. Jag gjorde samma sak i dag. Jag åker den 6 maj och flyger tillbaka den 19 maj. Det blir nästan två veckor i New York. I år åker jag inte vidare någonstans utan stannar hela tiden i NYC och antagligen t o m på Manhattan om jag inte hamnar i Brooklyn som vanligt p gr a missförstånd av tunnelbanesystemet. Det kommer att bli en blogg från NYC även detta år så då kan ni följa med mig dit lite grann.

Julklappsutdelningen började, något försenat, vid 17-tiden och Felix fick jättemycket Lego. Han fick också en bok av mig där alla Star Wars-byggsatser som kommit ut beskrivs. Det har blivit en del då den första kom 1999.
Han blev som uppslukad av boken när julklappsutdelningen var över och vände ryggen åt det övriga sällskapet.
Här ses även hans kusin Viktor, minst lika intresserad, diskutera de olika byggsatserna. Viktor har kvar många av de gamla byggsatserna som kom ut innan Felix var född. Kusin "Jossa" syns i bakgrunden. Jossa är tydligen en trogen bloggföljare. Det fick jag reda på i kväll. Jättekul, tycker jag!

Nu är jag hemma igen och ska lyssna på musik, dricka några folköl och bränna en kandelaber med ljus. Det har inte blivit så mycket musik de senaste dagarna mer än Felix övningsspel på keyboard.

5 kommentarer:

Therese sa...

God jul till dig och Felix.

Eddie sa...

God Jul till dig och barna!

Håkan Johansson sa...

God Jul Eddie!
Sitter själv hemma och lyssnar på årets julklapp.(Peter LeMarcs samlingsbox "Starkare än ord" alla 17 album i remastrade versioner + en massa extra) lite nördigt men jävligt bra, kanske Sveriges mest underskattade artist. Helena jobbar natt och barnen har åkt hem till sitt så nu kan man bestämma volymen själv på den gamla stereon.

Eddie sa...

God Jul Håkan!

Vad skönt det är att kunna sitta och lyssna på musik som berör en på den volym där den låter bäst. Jag hade också en sådan kväll igår.

Therese sa...

Nä du Eddie, nu får du allt ta och blogga lite så jag har något vettigt att läsa ;-) Jag gick precis in på bloggportalen och kikade lite. Jösses....hur kunde jag rekommendera den sajten!? Bloggarna från Kristinehamn hade ju inte ens ett uns av läsvärdhet i sig. Det är verkligen svårt att hitta intressanta bloggar. Särskilt av folk i lite mogen ålder. Och ännu svårare att hitta bloggar med lite djup och substans. Nu väntar jag spänt på att du ska starta den där bloggsajten för singlar som du skrivit om förut :-) Ha det!