måndag 22 maj 2017

Påbörjad brädfodring, tornseglare och kaskadspyor

De första små svarta bumerangerna har börjat vissla över kapellet. När jag satt i trädgården i lördags hörde jag de första tornseglarna. Nu fattas bara rasslet i asplöven och det låter nog inte vänta på sig. Felix spelade fotboll på lördagsförmiddagen i Karlstad och jag var med och tittade. När jag sedan kört hem honom till Smedby började jag brädfodra de två luckorna i panelen där det tidigare suttit fönster.
Allt gick bra och jag plockade in snickeriutrustningen och tog mig an bevattningen i växthuset. Det är ganska lätt att installera bevattningsdatorn men jag skulle nog inte klarat det utan bruksanvisningen.
Det är mycket att ställa in för att den ska vattna som jag vill. Den ska vattna i en halvtimme kl 6 på morgonen varannan dag.
Så här ser det ut i växthuset nu.

Plommonträdet har mycket blom i år. Så mycket har det aldrig varit hittills.

Skuggan av kapellets lilla torn är trevligt att se.

Sedan tog jag mig några kalla öl i trädgården och satt och njöt av alla ljud. När jag gick in och började spela skivor kom jag på att det var en intressant bluesgitarrist som skulle spela på Ölme diversehandel på kvällen. Jag nämnde det i ett sms till snickaren och han blev sugen. Vi fick skjuts ner och hittade bra platser vid scenen. Snickaren bjöd mig på en öl men det tog emot att dricka. Jag fick knappt i mig en klunk. Jag mådde inget vidare. I ca två timmar höll jag ut och satt och stirrade på min öl men det var omöjligt för mig att dricka. Musiken var bra men jag var tvungen att gå ut en sväng. När jag kom ut kaskadspydde jag rakt ut på gräsmattan. Flera gånger. Jag pratade med snickaren och tog sedan en taxi hem. Väl hemma spydde jag ännu mer och gick till sängs. Det var en orolig natt med feberfrossa och illamående. Under söndagsförmiddagen sov jag i omgångar, spydde igen och försökte få i mig vätska. Jag sov en stund i soffan, flyttade till sängen med feberfrossa och sov igen. Jag vaknade kl 18 och flyttade till soffan. Vaknade kl 20 och flyttade till sängen. När jag vaknade 23:30 gick jag upp och borstade tänderna. Jag skulle upp och åka till Norrköping på måndagsmorgonen. Jag somnade direkt igen när jag kom ner från tandborstningen och sov tills klockan ringde på måndagsmorgonen. Jag sov av och till i ett och ett halvt dygn.

Det var inte kul att åka hemifrån men jag kände mig mycket bättre. Jag var väldigt sliten men jag ville verkligen iväg. När jag satt på stationen och väntade på tåget ringde jag min kompis Britt. Hon älskar ju när det går illa för mig och den här helgens upplevelser kunde jag väl bjuda henne på. Hon skrattade så hon tjöt förstås.

Vid tvåtiden fick jag ett sms ifrån Britt. "Åt du på Nöjesfabriken i fredags?" stod det. Ja, svarade jag. Sedan ringde jag henne. De hade fått in sju andra klagomål på matförgiftning på Nöjesfabriken under helgen. Britt jobbar på miljö- och hälsoskydd i Karlstad, ska nämnas.

Då var det utrett. Skönt att veta vad det var. Jag ska personligen prata med Nöjesfabriken om detta och kräva någon form av gottgörelse.

Nu sitter jag på ett tåg på väg till Karlskrona för träff med andra samordnare för miljösamverkan runt om i Sverige. Det är långt till Karlskrona.

Inga kommentarer: