torsdag 5 november 2020

Avsked av en manschesterskjorta

Ikväll tar jag avsked av en älskad skjorta som jag köpte 2012. Jag åkte ut en dag från Manhattan till ett köpcentrum i New Jersey som hette "Woodbury common" Det var en massa butiker ihopbyggda i butikslängor med tak. Inte som en galleria. Man gick från radhuslänga till radhuslänga med butiker.

Jag köpte en resväska där och en skjorta på "North Face-butiken". Det var väl ungefär det jag fick med mig därifrån. Skjortan har blivit en "mysskjorta". Den var av manschestertyg och trevlig. Det var däremot omöjligt att använda den under min fleecetröja eftersom friktionen blev för stor när jag skulle trä i armarna. Manschetterna på skjortan åkte upp under armhålorna på mig.



Nu har skjortan gjort sitt. Den är utom all räddning. Imorgon ska den ner i en sopsäck för vidarebefordran till bännbartcontainern på Strandmossen. Ett lite sorgligt avsked av en skjorta. Jag har slitit ut armbågarna på den. En utsatt del av en skjorta som får ta emot påfrestningar under dess livstid.


Nu är allt förbi för min skjorta. Jag kan inte sy. Jag har en symaskin efter min mor men jag tror inte jag kan använda den. Jag kan inte sätta på "bötter" på den. Förövrigt har jag inget tyg att tillverka bötter av.

Jag tar farväl till ett älskat plagg.


Inga kommentarer: