fredag 23 april 2021

Svennes dillkaviar - recension

En bra dillkaviar kort och gott.


Inget extra och inget negativt.


Idag fick jag lite mer att läsa från Bokus. När jag bläddrade i fågelboken blev jag förvånad över att de allra flesta arterna finns även i Sverige. Det skulle nästan kunnat vara en svensk fågelbok om det inte funnits flamingo, någon papegoja och något mer. Blåmes, morkulla och skata. Inget kan väl vara svenskare än det tänkte jag men ack vad jag bedrog mig.

Sedan är vissa ovanliga svenska arter betydligt vanligare där än här. Härfågel t ex har jag aldrig sett i Sverige men det har det varit gott om när jag varit på Gran Canaria och Teneriffa. Jag kan tänka mig att det gäller fler arter så som kungsfiskare och stork, t ex. Det finns även skedstork och det skulle vara kul att se. Liksom blåkråka. För att inte tala om gamar.

Det verkar som om man kan arbeta lite som volontär med lite olika saker när det gäller naturområdena där.  Jag såg att man gärna fick hjälpa till med att bekämpa en invasiv växt som kommit till Spanien. Den hette något med "cat-claw" och hade taggar och hade blivit ett väldigt bekymmer. De behöver också nattvakter när havssköldpaddor kommer och lägger sina ägg på sandstränderna. Det är inte särkilt vanligt men de är väldigt måna om att sköldpaddorna inte ska bli störda.

Min vän Dag skickade en länk till en liten youtubefilm om Torrevieja som var väldigt trevlig. Reklam för ett antal lokala aktörer men det var roligt att se omgivningarna. Det fanns ett antal filmer på youtube om Torrevieja. Det är något jag ofta glömmer bort. Att söka där efter saker som intresserar mig men nu har jag suttit hela förkvällen och tittat på youtubefilmer om Torrevieja.

Jag skickade också ner tobaksfröer idag till en jag träffat på FB som bor utanför Torrevieja. Han bor lite på vischan och kan odla vad han vill. Han hade planterat två avocadoträd idag. Jag längtar så till det klimatet. Jag har alltid varit avundsjuk på de som bott i zon 1 i Sverige för deras möjligheter. Men spanska sydkusten...

Han som bor utanför Torrevieja hade sågat ved av pinjeträd skrev han i ett inlägg på FB. Det doftade så gott beskrev han. Det är en doft jag aldrig känt men som jag vet att jag längtar efter. Går det att odla bergamott i Spanien tro? Tänk om man kunde bli självförsörjande på bergamottolja också att smaksätta tobaken med. Bergamott växer tydligen i ett litet område i södra Italien där klimatet är optimalt. Precis där fastlandet gränsar till Sicilien runt Reggiosundet. Jag har faktiskt åkt genom Reggiosundet med båt när jag var sjöman. Det går en kraftledning mellan fastlandet och Sicilien som vi åkte under. 

Enligt Wikipedia odlas Bergamott runt om i världen men inte i Spanien vad det verkar.

Inga kommentarer: