onsdag 24 maj 2023

Kafka och Knausgård

Idag på nyheterna diskuterades presumtiva partners innehåll i bokhyllan. I programmet "Gift vid första ögonkastet" på SVT hade en tjej hittat en bok i hennes partners bokhylla som blev en deal-breaker. Det var en bok som innehöll sexistiska skämt. SVT hade gett sig ut på stan och frågat folk (i Stockholm) vad de anser utgöra deal-breakers när det gäller litteratur. En tjej svarade: -Om jag hittade en massa Kafka och Knausgårds boksvit "Min Kamp" skulle jag bli mycket misstänksam. Många "tjocka" böcker var tydligen också jobbigt för henne att se i en bokhylla.

I Stockholm kan man för övrigt köpa böcker på metervara hos antikvariaten som en inredningsdetalj. Då får man förstås passa sig så att det inte slinker med olämpliga titlar.

Jag förstår tänket faktiskt. 



Min bokhylla ser ut precis som i tjejens exempel och jag skulle gärna ta en titt i hennes. Om hon ens har någon.

Det är ju ett sätt att bedöma en människa lite ändå. Om jag hittade Kafka och Knausgårds böcker i en kvinnas bokhylla skulle jag anse det oerhört attraktivt. Lite samma som jag skulle tänka om en kvinna framför mig i en matkö som valde leverbiff framför kycklingsallad.

Inga kommentarer: