tisdag 12 maj 2009

Har burit virke hela kvällen med undantag för en stund när jag var med grabben på välkomstmöte på hans nya skola. Han börjar förskolan till hösten och det var mycket nya spännande saker i de nya lokalerna. Många av hans dagiskompisar hamnade i samma klass och det uppskattades också förstås.

I kapellet håller jag på att tömma prediksalen på slöjdvirke. Jag behöver ytor inomhus för förvaring och hantering av det virke jag ska använda för uppbyggnadsfasen. Det mesta av slöjdvirket är maskstunget så det är inte mycket till slöjdvirke längre. Det mesta kommer att gå till ved.

Under tiden jag var i kapellet ringde en herre från Vålberg som varit och köpt lite virke av mig tidigare. Han hade gjort ett fat av kastanj av virke han köpt av mig. Nu ville han ge mig detta fat. Jätteroligt med sådana möten mellan människor i vardagen. Jag ska titta om jag har mera kastanj åt honom när jag kommit så långt i virkeshögen.

Jag gick där ensam hela kvällen och njöt av trastsång och den svart-vita flugsnapparen som hittat holken på andra sidan Filipstadsvägen. Han kommer att ta många myggor i sommar. Ett morkullesträck går över kapellet också och det ser jag som ett gott tecken
Jag tog det jättelugnt och bar en planka då och då och njöt av ensamheten. En hel del blev gjort i alla fall. Jag trivs nog bäst med ensamheten och fågelsången. Många tankar blir tänkta och många melodier blir nynnade. Helt oantastbar går jag i min stilla lunk och gör det som faller mig in. Hittar jag något mystiskt bland all bråte i kapellet så kan det väcka tankar hos mig som jag underhåller hjärnan med en stund medan kroppen bär virke.

Nu är det pappadagar på gång igen. Kanske bygger jag ut min Internetsite lite dessa soffkvällar som blir mina när Felix somnat.

8 kommentarer:

Therese sa...

JÄÄÄKLAR...det mötet skulle jag också på. Våra grabbar hamnar ju på samma skola. Kanske t om samma klass? Fy, missade jag nåt viktigt?? Minns du allt i detalj? Du kanske kan referera det för mig innan skolstarten :)

Här har flugsnapparen också precis flyttat in här i holken närmast huset. Den sjunger så fint. Göken hörde jag i går när jag var ute o klippte gräset och för ett tag sedan hörde jag Beckasinens egensinniga flygläte. Det är ett häftigt ljud.

Ha det!

Eddie sa...

Oj då vad tråkigt. Du missade inte mycket. Svårt att referera tyvärr. Fina lokaler i alla fall.

Anders sa...

Fantastisk definition av audiofil på Wikipedia. Glömde som vanligt din (och många andras) födelsedag. Grattis i efterskott. Bonamassa var nästan jättebra! /Anders

Eddie sa...

Håller med dig om definitionen även om jag tycker att den också borde innehålla lite mer eftertryck på "välljud".

Det gör inget att du glömde min 45-ÅRSDAG!!!!!!!!!!

Jag kommer att glömma din också. ;-)

Jaså du säger att Bonamassa var bra. Kunde tänka mig det.
Jag ringer någon kväll. Såg att du ringt men har inte kommit ihåg att ringa upp.

Annelie sa...

Det är inte bara fåglar vid kapellet....

En liten grävlingsjunior kilade över vägen i snabb takt när jag for förbi igår : )

Det blir ju som att bo på landet fast det är så nära stan, antar att du hade velat att det gick att flytta in redan.

Eddie sa...

"Grävlingsjunior" är ju ett så jävla underbart ord!

Kan också meddela att det gick en älgjunior (fjolårskalv) över vägen i sakta mak lite norr om kapellet i förrgår.

Annelie sa...

ALLA ord finns - det har du själv sagt : )

Fjolingen du sett är helt säkert kalven till den älgko som blev ihjälkörd på 26:an för nån vecka sedan, den dröjer sig väl kvar i området.

Eddie sa...

Helt rätt, Annelie! Alla ord finns om man vill att de ska finnas.