lördag 23 september 2023

Det är på helgerna det händer under denna period

En intressant arbetsvecka till ända. Det har varit mycket jobb och många tvära kast men den slutade med succé. Som sig bör.


Jag har kört uppskattade utbildningar och möten och avslutade det hela med miljöchefsträff i Karlstad igår som blev väldigt uppskattad. 


Direkt när jag kom hem efter fredagens, ganska krävande, möte, körde jag ut till Arenan och lastade ur mina böcker inför storloppisen idag.


Jag fick ett bord utefter ena kortväggen. En trevlig liten plats där jag dukade upp med mina böcker. Försäljningen gick väl sådär. Jag kunde föra över 1 000 kr till mitt spanienkonto efter dagen i alla fall. Men jag fick vara med om en del häftiga möten med människor också.

Till att börja med vill jag beskriva hur det kändes att "vika ut sig" med sina böcker offentligt. När folk besöker mig är det naturligt att de tittar i mina bokhyllor. Liksom jag själv alltid tittar i folks bokhyllor när jag är på besök. Om folk inte ens har en bokhylla blir jag lite fundersam. Jag har i tidigare blogginlägg gjort en ganska stor sak av innehållet i folks bokhyllor och det säger ju en del om bokhylleinnehavaren. Ibland har jag blivit besviken när jag sett folks bokhyllor. Som att de kanske inte var de personerna jag trodde de var när jag lärde känna dem. Att ställa ut sina egna böcker offentligt så här var lite som att öppna upp mitt inre för insyn för vem som helst. Jag kände mig generad. Men de flesta var inte ens intresserade.

Men plötsligt kände jag; -Har jag några "skämsböcker". Böcker som jag egentligen inte riktigt ville kännas vid. När tanken kom över mig plockade genast bort "Fanny Hill" och förvarade den "under disk", en erotisk bok som var mycket omtalad när den kom. Den blev känd som den första erotiska romanen. Jag tog fram den från gömstället och visade den för vissa utvalda personer under dagen och fick den faktiskt såld till slut. Den vänder sig till kvinnor och den representerar genren "flickporr" lite.

Faktum är att jag inte heller egentligen ville kännas vid att jag "provläst" Jan Guillio och inte tyckte om det. Jag tänkte att de kanske skulle vara lättsålda och att jag skulle bli dömd eftersom jag erbjöd dem till försäljning. Jag vill inte bli förstådd som ytlig och "mainstream". 

Jag tänkte nog lite väl mycket konstigt innan loppisdagen som inte skulle visa sig att stämma. Jag hade föreställt mig att folk skulle köpa högvis med böcker av mig. Att jag stod och vek ihop tomma kartonger som blivit överflödiga eftersom jag har så bra och intellektuell smak. Men icke. 

Jag kunde se på långt håll hur folks blickar skannade av borden de snart skulle passera. När de sedan passerade nära mitt bord såg jag på dem att de redan - utifrån "fjärrbetraktelsen" - uteslutit just mitt bord för närmare granskning. Å andra sidan såg jag på långt håll också vilka som skulle stanna vid mitt bord och fastna en stund. De flesta av dem köpte faktiskt något också. Nördar. Och som jag älskar de där nördarna.

Jag tänker särskilt på en ganska ung pojke som bläddrade en stund bland utbudet och frågade - lite under lugg - -Har du något av Kafka? Jag blev så glad. Jag svarade att jag hade allt av Kafka men inte med mig idag. Han hittade emellertid en massa annat och blev nog min bästa enskilda kund idag.

Jag försökte locka till mig förbipasserande genom att ropa: -Högklassig litteratur till humana priser.
-Inga deckare och ingen fantasy, men det hjälpte inte. Jag fick höra argument som att; min bokhylla är full, jag har böcker så jag klarar mig i många år o s v. Många sa att de lyssnar på böcker och det kan jag förstå. Men att de inte har mer plats i sina bokhyllor förstår jag inte. Har de då köpt böcker för att fylla en bokhylla och nöjt sig när den är full?
Men själva läsningen då? Vill de inte fortsätta med det? Var läsandet underordnat böckerna som inredningsdetalj?

Jag hade ett annat möte med en tjej som jag varit lärare för när jag arbetade på Brogårdsgymnasiet. Hon frågade helt enkelt vad jag rekommenderade och jag rekommenderade en "Steinbeck" till henne. -Läs första sidan i denna bok, sa jag till henne. Jag gjorde det själv först och håret på min högerarm reste sig av vällust. Hon läste första sidan också - och jag sa till henne att hon inte skulle ta hänsyn till hur jag reagerat. Hon fick gärna ställa tillbaka den om hon ville - men hon köpte den faktiskt. 25 kr för flera timmars underbar underhållning. Efteråt tänkte jag att boken kanske är väl grabbig för henne. Det var "Det stora kalaset" jag sålde till henne. Hoppas hon finner den fascinerande när hon läser den.

Det är svårt med böcker. Man vill inte bli trugad att läsa dem men man kan heller inte låta bli att truga på böcker på personer man tror skulle gilla dem. Nyligen har jag "trugat" på min vän "Vylva" böcker faktiskt. Jag hoppas hon gillar de titlarna jag trugade på henne. Jag fick helt enkelt för mig att hon skulle gilla de böckerna utifrån det lilla jag vet om henne. 

Dagens sista kund var nog ändå den käraste. Det var en gammal flickvän till mig. Flera av böckerna var signerade av henne. "Grattis på födelsedagen, Eddie". Bl a Stig Cleasson "Vem älskar Yngve Frej?". Hon pekade sedan på mitt exemplar av "Papillon" och sa: -Den här fick jag av dig i present när jag gjort abort.
Barnet som aborterades var mitt.

Hon fick ett exemplar av min egen bok "Allt det vackra jag har i min hjärna" med dedikation. Det var jättetrevligt att träffa henne. Vi gick skilda vägar i slutet av 1990-talet. Jag har sett henne ett fåtal gånger efter det.

Till våren får jag en ny chans att tvinga på kristinehamnarna mina böcker då det blir en ny storloppis i Arenan.

Efter att jag gått med i Viktväktarna har min viktminskning varit bra. I morse vägde jag drygt 95 kilo. När jag började äta annorlunda för en och en halv vecka sedan låg jag på 100,8 kg. Det går fort i början förstås. Men det känns väldigt bra. Jag känner mig smidigare trots att jag fortfarande är ett stort kylskåp som baxar mig runt i världen. Ikväll gör jag avsteg från Viktväktarnas rekommendationer och dricker vin. Jag behövde det nu efter arbetsveckan som varit och efter dagen i utsatt läge på Arenan. Egentligen behövde jag det bättre i går men då var jag helt förbi av den intensiva dagen med att hålla ordning på en massa människor på ett möte och bara somnade efter att jag ätit när jag kommit hem.


Jag provade ett så kallat "Orange vin" som jag fått rekommenderat för flera år sedan. Det var gott. Jag tittade på TV och drack vin och lyssnade på skyfallet utanför. Böckerna låg kvar i sina brödkartonger ute i bilen. Jag tände t o m kandelabern fast det inte hunnit bli mörkt.

Det blev en tidig kväll och det var en ny upplevelse att registrera "poäng" för vin och öl i Viktväktarnas app ikväll.

Inga kommentarer: