lördag 7 september 2024

Lördag igen

Vardagarna går sin gilla gång och det är egentligen bara en väntan på att få åka ner till lägenheten igen. Sigge och jag går våra promenader. Min KOL har blivit mycket sämre tyvärr. Eller också anstränger jag mig på ett sätt som jag normalt inte gjort på ett tag. Jag blir så rädd när jag plötsligt får andnöd när vi går uppför i ganska rask takt. 

Jag har varit på konferens i Grythyttan lunch-till-lunch. 20 miljöchefer och jag. Det var trevligt men tog hårt på mitt psyke. Det blir så mycket folk helt plötsligt. Stimmiga sittningar vid måltiderna med hörselproppar. Jag var tvungen att dricka starköl när jag kom hem till kapellet för att slappna av ordentligt.


Sittande i den vackra omgivningen och det otroligt varma vädret.


Jag fick lite nya böcker i veckan. När jag försöker sätta mig in i filosofi börjar jag ju utforska olika discipliner inom ämnet. På något konstigt sätt har jag haft en egen syn på världen innan jag började läsa filosofi. Det är väl den synen jag försöker verifiera nu i början. Filosofi är så mycket mer än de gamla grekerna även om det hänvisas till dem väldigt ofta. I min kurs har jag gått igenom första avsnittet i utbildningen som går under namnet "Kritiskt tänkande och hinder". Jag ska skriva en inlämningsuppgift inom detta nu i helgen. Då är jag färdig med en fjärdedel av de 7,5 poängen som kursen inleds med.

Boken ovan i mitten är en jättetrevlig introduktion i ämnet. Där går man igenom filosofins utveckling i kronologisk ordning. Man sneglar också lite mot den österländska filosofin vilket inte alltid görs. Nietzsche till höger är intressant för mig och berör det som intresserar mig. Jag har också förstått att det är klokt att börja läsa Nietzsche just genom de två verken - "Bortom gott och ont" och "Till moralens genealogi" - som den boken innehåller. Boken till vänster handlar om fenomenologi vilket jag tror är det område som jag egentligen är intresserad av. Fenomenologi handlar om hur vi upplever världen genom våra sinnen. Hur vi riktar medvetandet mot ett speciellt objekt och hur omgivningen då suddas ut mer eller mindre. De känslor en vacker blomma eller ett fint musikstycke väcker.
Redan när jag skrev min bok "Allt det vackra jag har i min hjärna" handlade det ju egentligen om det. Hur jag observerar en hibiskusblomma och hur vacker den blir för mig inne i min hjärna. Den är kanske inte vacker i sig men när min hjärna har lagt till känslor för den blir den något annat än en fysisk struktur av linjer och färger.

Jag gick in på Norwegians webbplats och uppdaterade min flygbiljett med ytterligare incheckat bagage á 23 kilo. Det kostade 369 kr men då får jag med mig mer grejar till Spanien. 


Jag hade köpt en billig väska på loppis som jag kan kasta när jag kommit fram. Jag packade den med enbart böcker inbäddade i ett extra duntäcke som jag också ville ha med. Jag vägde varje bokpaket för sig så jag skulle ha lite koll på när jag kunde stänga väskan och hamnade till slut på 19,5 kg. Väskan blev då helt full utan en massa luft. Jag förseglade blixtlåset med ett buntband så den inte ska öppna sig under färden.


Jag ska ner en sväng till Felix i Göteborg i oktober och då tar jag med denna väska och ställer i hans källarförråd tills jag ska flyga ner till Alicante från Landvetter i november.

Jag gjorde en inlämningsuppgift på lördagskvällen och tittade lite på True-crime.

Inga kommentarer: