fredag 20 september 2024

Tentahelg


En kvarleva från pandemin.

Jag läste en intressant sak i filosofin igår. Vi människor är orsakssökande varelser. Vi betraktar hela tiden världen genom att undra över orsaker till att det blev som det blev. Jag läste om ett exempel med en människa som sitter i ett rum med ryggen mot en öppen dörr. Plötsligt kastar någon in en boll i rummet. Det första människan försöker lista ut är var bollen kom ifrån och vem som kastade den.
En katt däremot som sitter på samma sätt försöker fånga bollen och leka med den så fort den får syn på den. Hur den kom i rörelse är helt ointressant för katten. Jag tror däremot att katter är ganska högt utvecklade filosoferande varelser. De funderar kanske inte över livet eller vad de ska göra nästa sommar men att de tänker råder det i alla fall inget tvivel om. Undrar på vad.


Fick böcker idag igen som direkt ska packas ner i resväskan. Tänk den dagen när jag får sätta mig tillrätta i min spanska lägenhet och slå upp de första sidorna i del ett av Husserls försök att beskriva en del av sin tankevärld. 1901 kom trilogin "Logiska undersökningar" ut. "Idéer" kom ut 1913.

Jag fortsätter också med mina regelbundna promenader. # km i onsdags och 3 km idag. Jag lyssnade på "Camel" i hörlurarna.


Till kvällen gjorde jag en fantastisk risotto med bacon och svamp.

Lite TV och lite studier innan sängdags. Jag har en knivig inlämningsuppgift som jag behöver bli klar med i helgen.

Inga kommentarer: