måndag 12 september 2016

Foder

Det förekommer en mystisk nattlig aktivitet i kapellet. Eller snarare i uthuset. Igår fyllde jag Sivans matskål och idag var den tom. En fyllning brukar annars räcka tre dagar. Hennes matpåse hade välts och någon hade rivit upp påsen. Det var också ett runt hål i plasten, stort som en femkrona. Möss?
Jag misstänker även fåglar. Det är tydligen någon fågel som har sin nattkvist inne i uthuset. En fågellort på den nymålade panelen idag skvallrade om detta. Sivan kommer in i uthuset via att avsågat hörn i uthusdörren. Ett sådant hål som katter ska ha på landet. Det kan ju även hoppa in fåglar där förstås. Jag har inga kajor häruppe men några skator ser jag ibland.

Jag sågade till de övre fodren till fönstren och dörren när jag kom hem. Sedan grundmålade jag dessa och lade på tork. Det blir lite pilligt eftersom den sidan av fodret som ska gränsa till den rödmålade fasaden ska vara röd. I framtiden när uthuset ska målas om, är det mycket lättare att måla om det vita möter det röda på ett ytterhörn.
Att man gör så kan verka konstigt men det är inget man tänker på när man tittar på huset när det är klart. Imorgon ska dessa tre foder målas med en omgång färdigfärg och på onsdag ska de upp.

Jag satte sedan upp de panelbitar jag sågade och målade igår. Jag duttade rödfärg på spikskallarna också. I och med att jag satte igen hålet ovanför fönstret kommer inte fåglar in i uthuset lika lätt för att söka nattkvist.

Vattenspridaren fick gå en bra stund medan jag snickrade så det nysådda gräset fick lite att fundera över inför natten.

När jag kom in tog jag ett hoyavarv. Ullössen frodas här just nu. Jag har fyra plantor på undantag som jag försöker behandla. Ullöss är luriga. De kan även gå ner i jorden och ge sig på rötterna.

Jag sprutar plantorna med ett medel mot ohyra som heter Pyrsolspray. Jag duttar också med tops doppade i en blandning av vatten, såpa och t-sprit. Som långsiktig bekämpning använder jag också Provadopinnar. Små giftpinnar, ofarliga för växten, men lössen dör av dem när de suger växtsaft. Förut har jag stoppat ner en provadopinne i krukan när en planta drabbats.
Nu har jag köpt så jag kan stoppa ner i alla krukor i förebyggande syfte. Jag delar pinnarna i två och stoppar ner en halva i varje kruka. Jag har redan förbrukat en sådan här karta. Egentligen hade jag inte tänkt sätta pinnar i krukor som inte blivit drabbade men nu gör jag det ändå.

Inga kommentarer: