måndag 26 augusti 2019

Dörrar och takavvattning

Igår var jag igång kl 8 på morgonen och började med dörrarna. Jag har fasat lite för dörrarna. Det är ett stort jobb och alla mått är så noga. Jag använder också en metod som kallas "vändlimning med störtning" när jag tillverkar dörrarna. Metoden beskrev jag när jag gjorde de förra dörrarna. Se detta blogginlägg från 2016.

Den första dörren tog drygt två timmar att färdigställa.
Här ligger en vändlimmad regel på tork.
Så här såg min arbetsplats ut och det blev ett fantastiskt väder denna dag när solen lyckats skingra morgondiset.
Första dörren klar.
Här ligger alla tre dörrarna klara.
Jag kunde inte sätta i dem själv utan var tvungen att vänta på att snickaren kunde komma och hjälpa mig.
Jag ställde dörrarna under tak för natten.

Idag när jag kom hem gjorde jag klart takavvattningen. Det är lika bra att göra det när det är vackert väder.
Det kändes otroligt bra att det momentet är klart. Nu kan höstregnen komma.

Snickaren kom och vi satte in dörrarna.
Jag fick justera dem lite för att de skulle passa men nu sitter de där. Nu ska de strykas med Roslagsmahogny ett par gånger innan jag sätter på låsbeslag och stänger igen uthuset för hösten.

Inga kommentarer: