tisdag 2 augusti 2016

Dörrar

Imorse åkte jag till mannen i skogen och hämtade entum-fyra till lock. Jag hade också tänkt göra dörrarna till vedskjulen idag. När jag googlade på "dörr som inte slår sig" fick jag en väldigt intressant träff. Någon hade beskrivit en metod att bygga dörrar som verkade mycket intressant. Metoden kallas "vändlimning med störtning".

För att bygga upp dörrbladet var jag tvungen att ha två tvärslåar att skruva i. Jag sågade upp två regelbitar till 74 cm eftersom dörren ska bli 80 cm bred. I själva verket sågade jag upp fyra stycken eftersom jag ska göra två dörrar. Jag tog regelbitarna och åkte upp till mannen i skogen så han skulle klyva dom åt mig. När jag kom hem igen började jag "vändlimma med störtning". Det är lurigt att förklara vad det innebär men jag försöker här.
Här ligger de fyra reglarna, kluvna längs med. Jag har märkt bitarna så jag vet hur reglarna såg ut innan de sågades itu. Vi koncentrerar oss på regel 1 först.

Nästa steg är då att vända den ena biten märkt med en etta så att det finns en etta i vardera ände på regelparet.
Dessutom vrider man en regelhalva 180 grader så att den sågade sidan på den ena regelhalvan kommer mot den osågade på den andra. Sedan limmar och skruvar man ihop regeln på det här viset.

Virke slår sig beroende på fukt och torka. När man gör så här ska krafterna inom den enskilda biten ta ut varann. Om regeln skulle vilja böja sig åt ena hållet så sitter hans bakvända tvilling och håller emot. Svårt att förklara.
När reglarna legat med tvingar en stund tills limmet torkat, lade jag ut dem på bockarna i trädgården. Det skulle varit enklare och jag haft ett stort plant golv att hållas på men det fick bli så här.
Sedan placerade jag de yttersta brädorna som skulle bli dörr och mätte in dessa på alla möjliga vis. Det är ju väldigt viktigt att hörnen blir rätvinkliga så den blir helt fyrkantig som dörröppningen. Dörren skulle bli 80 cm bred och när jag var nöjd med alla mina mätningar skruvade jag fast de två brädorna.
Därefter var det bara att lägga fyra brädor till emellan och försöka få springorna någorlunda lika stora.
När det var gjort satte jag dit gångjärnen. Även här är det givetvis väldigt viktigt att tänka och mäta så de båda gångjärnen blir parallella och sticker ut lika mycket utanför dörren.

När dörrbladet var färdigt satte jag dit den andra gångjärnsdelen i dörröppningen på uthuset och hoppades på att jag tänkt och mätt rätt och att dörren skulle passa i hålet. Det gick nästan på första försöket. Jag fick hänga av dörren igen och hyvla ner en sida lite så den skulle passa.

När den första dörren hängde på sin plats åkte jag upp till mannen i skogen igen för att klyva ytterligare två reglar som skulle bli strävor mellan tvärslåarna. En på varje dörr. Anledningen till att jag inte gjorde det redan första gången jag var uppe hos honom, var att jag inte visste hur långa de skulle vara innan jag gjort en dörr. Jag vändlimmade sedan dessa och byggde den andra dörren precis likadan förutom att den skulle vara 79,5 cm bred istället för 80. Den fick jag också lyfta av och hyvla ner lite för att den skulle passa.
Här sitter båda dörrarna på plats.
Jag satte sedan dit strävorna på dörrarna mellan tvärslåarna.
Så här. Detta minskar risken för att dörren börjar hänga efter ett tag.
Jag satte också på krokar så dörrarna ska kunna stå lite öppna när det är torkväder.
Här är båda dörrarna uppställda med sina krokar. Jag har ännu ingen anordning som jag ska stänga dörrarna med.

Det tog hela dagen att göra två dörrar. Mycket längre tid än jag trodde.

Imorgon ska jag måla dörrarna med "Roslagsmahogny". En blandning av lika delar trätjära, linolja och balsamterpentin.

Min Hoya cumingiana blommar med en underbar liten väldoftande blomma nu. Jag ska fotografera den i dagsljus imorgon.

3 kommentarer:

Per sa...

Det är ju nästan så man skulle kunna bo i vedskjulet:-)
Bra Jobbat Eddie.
MVH
Per

Eddie sa...

Lite trängre än prediksalen dock ;-)

Thomas sa...

Hej,
Hittade denna sida nu, och nu har den ju nu några år på nacken....
Frågor maa Vändlimning med störtning:

* Har dörrarna stått sig/hållit formen?
* Är det endast de vågräta tvärslåarna som är vändlimmade med störtning (två på varje dörr)?

Mvh
/Thomas