söndag 16 februari 2020

Dennis

En storm som heter Dennis rycker i kapellet och har gjort så hela dagen. Jag har suttit inne i värmen och kollat skidor och tänkt.

Den här årstiden brukar jag ligga och lyssna efter pärlugglan medan jag läser innan jag ska sova. Det är nog det första vårtecknet för mig. I mitten av februari. Men det ska till stilla vinternätter med kyla för att chansen ska vara störst att höra henne. Ikväll är det kört i alla fall. Det blåser så kallrasskyddet till badrumsfläkten slog igen när jag stod och duschade förut. Det har aldrig hänt tidigare.

I somras satte jag upp två pärluggleholkar här i skogskanten. Hon är ju därute någonstans även om det blåser. Undrar vad hon gör. Sitter nog invid stammen på en tät gran. Inatt blir det svårt för henne att jaga.

Usch! Det blåser så det dånar ute.

Inga kommentarer: