lördag 1 februari 2020

Enkelt snickeri i grådasket

Mitt konstintresse håller i sig och i veckan gjorde jag en liten ny investering mot en vackrare livsmiljö här hemma. Vacker för mig själv. Tycker Felix det är vackert så är det också bra. Om någon annan tycker något så får de göra det.
Den här gubben köpte jag i veckan. "Trådtjack" av finaste kvalitet. Jag föll pladask igen för något vackert igen. Jag tror jag fört detta resonemang någon gång förut när det handlar om blommande hibiskusar.
Det är mina ögon i kombination med min hjärna som gör saker vackra. Min näsa kan vara inblandad också i en vacker upplevelse. Saken i sig är inte vacker. Det är samma med musik. Det är oftast inte ens någon idé att diskutera vilken musik som är bra eller vacker. Där är det mina egna öron och min hjärna som skapar det vackra i samspel med varann. Det kan inte bli samma samspel i någon annans huvud. Det som är vackert för mig är inte vackert för en annan.

Trådgubben på bilden såg ut som om man ritat en tuschteckning med en finspetsad tuschpenna och tagit tag i örat och lyft upp tuschet från papperet. Den var tredimensionell. Jag belyste den med en LED-spot så en skugga bildas bakom. Konstnären heter Daniel Henningsson och jag köpte den på Konsthantverkarna i Karlstad. Jag har faktiskt beställt ett verk till av honom.

Idag åkte jag till Beijer och köpte regelvirke till ett bjälklag i uthuset.
På en och en halv timma var ett bjälklag på plats. Det var ruggit och grått och jag tog inte ens ut byggsågen för det där lilla utan sågade för hand. När jag plockat in allt var klockan 13:30 och jag tänkte att "det som är gjort, år gjort". Jag hade planerat att hämta brädor till golvet imorgon men eftersom det hade gått så snabbt att bygga bjälklaget kunde jag lika gärna åka och hämta brädor idag.
Så det gjorde jag och la dem på altanen inför morgondagens fortsättning då det ska bli golv. Det ska bli trevligare väder imorgon också och jag ser fram emot att ställa upp sågen, mäta, såga och bygga. Jag tog beslutet att inte isolera golvet och i och med det kommer jag heller inte isolera väggarna i framtiden. Utrymmet får förbli ett kallt utrymme.

Hibiskusarna har börjat upptäcka ljuset igen och ikväll näringsvattnade jag för andra gången i år. Det är snart dags att börja klippa och plantera om. Jag hålls helst ute när jag planterar om men det är det nog lite för kallt för ännu. Jag ska i alla fall börja klippa så smått och ta sticklingar och sätta på rotning.

Inga kommentarer: