lördag 16 juli 2022

Kvarndammen

Vaknade kl 7 och drack ett par koppar kaffe. Såg ut att bli en fin dag. Idag ska jag delvis följa "L" via webben när hon springer "The Gax" på Österlen. 100 miles. Hon startade kl 10 och beräknas - utifrån nuvarande hastighet - korsa mållinjen strax efter kl 2 i natt. 

Jag åkte ner och tränade för första gången efter hemkomsten och det märktes påtagligt att jag tappat muskelstyrka. Då är det bara att bygga upp det igen och jag har tänkt börja försiktigt igen. Jag ska också beställa tid hos fysioterapeut för att få reda på hur jag behöver träna för att stärka mig där jag har de största svagheterna. Jag ska köra min cirkelträning som vanligt men öka på med riktad styrketräning där den behövs mest för att jag ska bli stadigare och kunna ta emot mig om jag ramlar. Jag skulle också behöva gå ner i vikt så jag inte är så framtung.

Jag åkte hem och duschade och åt lite och tog cykeln upp till Kvarndammen. De här helgerna med bluesfesten blir alltid lite jobbiga då jag slits mellan olika viljor. Halva jag vill vara där och bli berusad, dansa för mig själv och lyssna på bra musik. Den andra halvan vill vara hemma och ta det lugnt och slippa alla människor. Det blir alltid väldigt dyrt också och det känns onödigt att betala 1 000 kr för en helkväll ute. Det landar där ungefär i och med att jag måste åka taxi fram och tillbaka. Att åka taxi hem från en bluesfest brukar också kunna bli ett äventyr eftersom kapaciteten på taxikörningar här i stan är så liten. Att vänta en timma på en bil brukar inte vara ovanligt en sådan här helg.

Turen till Kvarndammen var lite trevlig. Jag, Roland och Jan gick ett varv bland våra minnen där och jag pratade lite med politikerna som var där som jag också känner sedan gammalt. De hade ingen ny plan för området men de ville väldigt gärna att jag skulle komma och prata med dem under något möte för att visa vad jag kommit fram till genom åren. Det gör jag gärna. Det kom upp ett trevligt förslag under eftermiddagen som jag verkligen gick i gång på. Förslaget kom från en gammal bekant, Jocke Melin som tyckte man kunde rusta upp byggnaderna och använda området som ett festivalområde nu når inte bluesfesten mm får vara i stadsparken längre. I helgen är det ju bluesfest. Tyvärr på Mastmagasinet där jag inte tycker det hör hemma. Det ska vara utomhus och då vore faktiskt kvarndammen perfekt. Naturliga läktare i "Höla" och oändliga campingmöjligheter.

Jag tog ett varv i trädgården i eftermiddag. Jag har ju slutat att klippa gräs på de flesta ställena i år. Jag har även påbörjat ett ängsprojekt under förra året.


Så här klipper jag nu. En liten klippt plan framför altanen och sedan stigar till platser i trädgården jag ofta besöker. Även någon liten genväg mellan de olika stigarna.
Jag tycker det är vackert med det höga gräset när det vajar i vinden. Nu börjar det bli gult och jag ska snart slå det men när det är färskt och grönlila och blankt är det jättevackert.


Här stig till växthuset och framsidan.


Här har jag sparat en mittsträng med klöver där jag ibland kör in med bilen.


Det här är delen jag avsatt till äng.

Den enda inplanterade blomman jag kunnat hitta är två olika sorters skallror; Ängsskallra och Höskallra. 


Närbild av en av skallrorna. Annars är det bara befintliga blommor som kommer. Jag åg att Grässtjärnblomma gynnades när jag slutade klippa. Och Daggkåpor, Prästkragar och Blåklockor. Vitmåra och Stormåra. Inte så mycket problem med Maskrosor, Tistlar, Skräppor eller Hallon som jag befarade.



Mistlarna växer jättebra också och är nästan dubbelt så stora som i våras. Det verkar vara något djur som äter av dem. Det gillar jag inte och lär åtgärda det.

"L" är fortfarande ute på sitt 16-milslopp.

Jag följer henne så gott jag kan men hon har långt kvar. 


På kartan ser det inte riktigt ut som om hon kommit halvvägs. Hon verkar snart vara i närheten av där Ulf Lundell bor.


Inga kommentarer: