torsdag 7 juli 2022

Cartagena


Utsikten från sovrumsfönstret på morgonen. Jag blir lite glad. Samtidigt lite ängslig för att våga köra.


Jag köpte en så vacker mopp häromdagen.


Här - mopp i motljus.


Jag tyckte den var lite lik den vackra lilla flickan jag såg på stan på studentexamen.

Idag var vi på heldagsutflykt till Cartagena. Vi gick till Carrefour där bussen plockade upp oss. Vi började med ett studiebesök på Likör 43-fabriken.


Fabriken på håll. 43 färger på fasaden. Ska avspegla de 43 ingredienserna som likören innehåller.



Mera av utsidan.




Väl inne fick vi information och vad vi skulle se. Vi fick en välkomstdrink av originalmodellen.
Från vänster: original, Horacha (smakade mandel), Barista (smakade konstigt kaffe) och Chocolate (med mjölk skulle den smakat Pucko).

Sedan lite film om historien och en rundvandring i muséet.


Kassaskåpet där det hemliga originalreceptet förvaras.



Sedan en tur i fabriken där man inte fick fotografera vilket Felix gjorde ändå.


Vi avslutade i ett serveringsrum där vår guide blandade en drink som var OK. Felix tyckte t o m den var god. Likör 43, limejuice, ginger ale och is.

Sedan åkte vi in till Cartagena som alla säger är så vackert. Jag förstår inte riktigt var vi var då.

Varken Felix eller jag var särskilt imponerade. Lite gamla hus men bakom nästa hörn var det lika fult som i Torrevieja.



Jag tyckte faktiskt synd om alla hundar som tvingades gå på den stekheta beläggningen. Man såg på dem hur ont det gjorde och så fort de kom in i lite skugga slängde de sig ner på marken för att få lite kyla. 


Det var 29 grader varmt och solen stod i zenit (kolla min skugga). De flesta affärer var stängda för siesta så det var absolut inget att ha.

Det här var ovanligt. Hundar och katter. Är detta ett försök att vara vidsynt och inte utesluta någon ur gemenskapen. Det känns taskigt ändå att de utesluter papegojor, hamstrar och marsvin...
De kunde ha skrivit "Djur" istället kan jag tycka...
Tänk alla kränkta djur som inte får dricka det klorerade Cartagenavattnet...
Det är bedrövligt tycker jag!
Jävla svin till butiksinnehavare!

😉

Platsen närmast havet var en byggarbetsplats där anläggningsarbete pågick för fullt. Slagborr, slipmaskiner och ett stort bergborr. Vi lyckades få en liten skymt av vattnet på ett ställe.

Däremot åt vi gott på en restaurang.


Bläckfisk a la Romana till förrätt.


Seafoodpaella till varmrätt.

Jättegott!


Vi gick sedan och tog en kaffedrink med likör 43. En Cafe asiatico. Likör 43, cognac, kondenserad mjölk och kaffe. Grädde med kanel på toppen.


Vi satte oss sedan och väntade på att bussen skulle gå.


Ett naturligt hjärta och ett ditkladdat.

När vi sen blev avsläppta vid Carrefour var det världens party där.


En massa barn som dansade och sjöng med till musiken och blev nedsprutade med färg och vatten. 


De älskade det.

Jag rakade mig ikväll och Felix höll i spegeln. Sedan badade vi i poolen. Vi tog en tur ner till saltsjön för att se på solnedgången.


Otroligt vacker kväll. 29,7 grader.


Felix vid saltsjön.

Men inga flamingos.

Inga kommentarer: