torsdag 21 juli 2022

Årets surgurka

Jag har samlat på mig lite västeråsgurkor inför en inläggning och igår kväll tyckte jag det var dags. Jag gick till en granne och hämtade svartvinbärsblad. Resten av ingredienserna köpte jag hem förrgår.


Här ligger nu varvat; chili, pepparrot, vitlök, gurkor, krondill, vinbärsblad och - nytt för i år - ingefära.


Nu ska det stå i två veckor ungefär. De får stå i tvättstugan där det är varmt och skönt för bakterierna. En upp-och-ner-vänd assiett, en glasskål och en gatsten som tyngd.


En brevlåda till en anrik liten verkstad som fortfarande lever kvar gick jag förbi på min promenad idag.


Och de vackra riddarsporrarna.

Jag skriver och skriver på dagarna. Jag omarbetar ett gammalt dokument som heter "Beredskapsplan vid akuta händelser avseende livsmedel och dricksvatten". Det är behövligt att uppdatera detta dokument i dessa kristider med oroligheter, pandemi och värmeböljor. I den tidigare versionen fanns inte Myndigheten för säkerhet och beredskap (MSB) ens.


Idag kom det en klokrypare och knallade runt på väggen framför mig vid skrivbordet. Han håller nog till i bokhyllan normalt.

Inga kommentarer: