onsdag 6 juli 2022

Onsdag i Torrevieja

Vaknade 05:50 och kände att jag behövde gå upp för att möta en morgon här. Dagarna har varit långa, varma och tröttande så jag har inte riktigt kommit upp så tidigt som jag vill. Om jag skulle somnat om i morse hade jag säkert vaknat 07:30 som vanligt och gått miste om denna tysta timma i ensamhet och gryning.

Men nu sitter jag här i uterummet och skriver lite. Jag har en del saker jag behöver googla på och jag smög in hos Felix och hämtade datorn. Datorn står inne hos honom och det är inte helt optimalt.

När jag satt i mörkret och tystnaden i uterummet och skrev på morgonen kom ett ljudlöst litet väsen inifrån lägenheten och passerade uterummet för att gå ut på framsidan. 


Det var den lilla "gaton" som var här och hälsade på en kväll när vi satt här. Då såg vi honom bara genom fönstret. Det är den enda katten jag sett på området. Kl 06:40 är det nästan ljust ute och fåglarna börjar vakna till på allvar. Det är en jämngrå himmel. Vi får väl se hur det blir med åskan som skulle komma. Enligt SMHI ska det vara lätt molnighet på förmiddagen och eftermiddagen. Ungefär som det varit hittills. Mitt på dagen ska det vara molnfritt. Jag börjar bli lite stressad - som vanligt - för att vi inte ska hinna allt jag vill att Felix ska få prova på härnere. Och som han själv vill också förstås.

Jag har en termometer/humiditetsmätare på baksidan som jag kan läsa av i telefonen. 


Här tog jag en skärmdump från den kl 06:06 på morgonen.

Vi skulle behöva prova paella, bläckfisk och ansjovis. Jag skulle vilja visa honom utsikten från Mary och Stefan. Bada i havet. Helst skulle jag också vilja ta med honom till det muslimska théhuset men det går inte utan bil. Jag vill överlämna Manuels bok och Christophers Kronan vit portion och äta grillspett på Santa Maria tillsammans med Felix och han jag hyrde av i julas. 

Jag åker nog inte hit igen i juli och augusti. Det är för varmt och för mycket folk överallt. I alla fall inte om jag har en massa saker som ska utföras under en sådan vistelse. Att bara må bra i värmen är skönt men nu har vi lite väl mycket "måsten" för att det ska vara njutbart. Det är ju nackdelen med att planera. Man blir lite besviken om man inte orkar/hinner med. Det är väldigt trevligt att vara med Felix så här länge i alla fall. Även om han har ett parallellt umgänge via sin iPhone vid sidan om. Hemma blir det inte av att vi ses så ofta numera. Han har sitt och jag är helst ensam.

Jag läser Lundells "Vardagar" innan jag ska sova och har stor behållning av hans grubblerier. VI är väldigt lika och har så lika funderingar. Två ensamma män i övre medelåldern. Han är betydligt äldre än jag men vi tänker väldigt lika. Han har gett ut sina senaste levnadsår i dagboksform. Precis som jag själv gör i min blogg. Just nu läser jag "Vardagar 2" som är dagboksutdrag från 2018. Sommaren med alla bränder mm. Jag minns att jag hade samma ängslan som honom att bränderna skulle komma närmare. Han har heller inte mycket till övers för den övriga medmänskligheten. Han är en ensamvarg som jag med allt vad det innebär med den sortens funderingar. Över framtiden, klimatet, miljön, pollinerare och alla okunniga människor som nöjer sig med att vara okunniga och bara glida på en räkmacka med vispgrädde och jordgubbssylt. Det är som om de inte förstår att det är majonäs som är godast till räkor. Extra allt vill de ha.
Vad jag vill säga med det är att de inte förstår hur man ska leva medan jag givetvis förstår. Kaxigt och nedlåtande men det är min sanning. Med dessa plastmänniskor har jag ingenting gemensamt.

Medan jag satt här och skrev kom det en handfull tunga regndroppar.

Kl 08:31. Jag har plockat ur bokhyllan och flyttat alla saker i lådorna till en liten byrå. Jag är förberedd för ommöblering när Felix vaknar och har fått frukost. Jag kom på en ny lösning igår som är genomförbar. Det blir lite som Tetris.

--------------


Idag sprack då blåsan på vänster häl. Jag tror tyvärr jag får gå i mina Crocs tills vi åker hem. Bilden togs i går kväll när den var som präktigast men idag sprack den.

Felix tyckte jag var svett på ryggen när vi möblerat om här i lägenheten lite.


Ja kanske det. 

Jag tvättade två tvättar idag också. En vittvätt först så tvättmaskinen hoppade ut en decimeter från väggen när den skulle centrifugera. 


Det torkar snabbt trots den höga luftfuktigheten.

Tvättade en kulörtvätt efteråt. Nu tvättar jag inget mer här denna gång.

Jag våttorkade golv också. Det är lite sanddamm här efter ökenvindarna från Sahara.

Jag såg en sparvhök på grannhusets tak. Jag tog med mig min gamla kikare ner denna gång så nu kan jag spana lite på fågel. Macaonfjärilar har jag trott mig se varje dag men det är faktiskt en annan sort.


Segelfjärilar är det. Otroligt vackra. Jag har aldrig sett sådana förut.

I förrgår satt det en liten ödla utanför dörren när jag öppnade på morgonen.

Vi badade någon timma mitt på dagen. Och solade. Här vid poolen. Tyvärr var det en stimmig familj på plats som inte följde reglerna i poolen. Trots att vi sa till dem sket de i oss. Araber där kvinnorna badade i kläder och männen hade kalsonger under badbyxorna. Trots att det uttryckligen står flera skylta där det står att endast badkläder är tillåtna och att man måste duscha innan man går i poolen. De struntade högaktningsfullt i detta och frågade om jag var chef för poolen. Det värsta är att de inte tycks bry sig om regler. Helt oberört fortsätter de som förut som om inget hänt. Kvinnorna satt och sjöng arabsånger. 

Allt fler svenska poolbesökare troppade av. Felix och jag hängde i alla fall kvar en stund till innan vi gick in i lägenheten en stund för att få lite svalka.

Jag tog en tur med scootern norrut i bland bebyggelsen. Inga stora vägar.

Efter en stund gick vi till den indiska restaurangen. 


Felix åt "Butter chicken" och jag "Lamb Karahi".


Och den obligatoriska mangolassien.

Vi gick vidare till Carrefour och köpte frukt som vi ska prova här i kväll.

Inga kommentarer: