lördag 9 juli 2022

Fredag i Torrevieja

Det mesta av det vi ville genomföra under denna vistelse har vi också lyckats genomföra. Resten tar vi nästa gång. Nu har vi två hela dagar kvar här som vi egentligen inte har några som helst planer för. Vi kommer att gå till Carrefour minst en gång till. Jag kommer att ta några turer på scootern innan jag ställer in den i lägenheten. Annars vet vi ännu inte. Sola och bada ska vi i alla fall göra.


På fredagsmorgonen åt vi vår frukost utomhus för första gången. Det var varmt och en ny värmebölja är på väg att komma in över Spanien med temperaturer runt 40 grader. Nu är det runt 30 på dagarna och det ska faktiskt bli skönt att slippa högre temperaturer än vad vi haft. Efter frukost åkte vi ner till en strand i stan och badade.


Felix andra dopp i Medelhavet. Han badade i Italien med sin mamma för några år sedan och nu med mig i Spanien. Det var också mitt första dopp i havet här i Torrevieja. 27 grader i vattnet.

Jag drog iväg till en adress inne i stan för att kolla in en begagnad cykel som jag konverserat om ett tag med en spanjorska på messenger men den var absolut inget att ha. Jag hade uttryckligen frågat om den var avsedd för vuxna och det garanterade säljaren. Den hade sett väldigt liten ut på fotot jag sett. Jag frågade hur stora däcken var och fick 28 tum som svar. Jag hade också skrivit att jag blir tvungen att kunna cykla hem den direkt om jag köper den.

Väl framme insåg jag att det var en "barncykel" med 20 tumshjul utan luft i ringarna. Precis som jag också befarat. En rostig mountainbike för barn i nedre tonåren. Det är tydligen omöjligt att köpa cykel på Marketplace här. Oftast svarar de inte på mina meddelanden ens och om de gör det är det bara rena skiten de erbjuder. Det blev alltså inga cyklar den här resan heller.

Vi köpte med oss ett par wraps och en flaska rödvin hem. Wrapsen var goda och vi värmde dem i mikron. Det var första gången jag använde mikron också och den verkade funka. Sedan duschade vi och packade två öl och två alkoläsk i min lilla kylväska. Vinet och en flaska Aperol tog vi med i ryggsäcken när vi skulle på poolparty hos Stefan och Mary. Vi skulle få skjuts av ett svenskt par - Björn och Helena -  som bor här i närheten så vi promenerade dit. 

Väl uppe hos Stefan och Mary var fler kända ansikten på plats. Delina och Alexander med sina båda döttrar Emma och Lovisa och Emmas kompis Tilda. Stefan och Marys dotter Leah och hennes pojkvän Viktor. 


Vi började kvällen med ett trevligt musikquiz. Några badade och vi umgicks. (Inte min bild. Jag knyckte den från Marys FB-inlägg)



Det går inte att låta bli att fascineras av den vidunderliga utsikten från terassen.


Sedan åt vi en underbar chili och pratade resten av kvällen. (Inte min bild. Jag knyckte den från Marys FB-inlägg)

Det blev en jättefin kväll med underbart väder och intressanta samtal.


Felix trivdes också.

De bor fantastiskt vackert på toppen av ett berg. 


Solen började sänka sig och det var dags att avsluta en mycket trevlig kväll.




Vi åkte hem med Björn och Helena som körde oss ända till vår grind.

Felix och jag pratade en stund innan vi gick till sängs och var eniga om att vi båda hade haft det jättetrevligt.

Jag läste en stund och beställde två böcker på Tradera. En författare Stefan och Delina pratat om under kvällen som verkade intressant. Islänningen Arnaldur Indridason.

Inga kommentarer: