tisdag 6 april 2010

Om exakt en månad har jag landat i New York. Skulle tro att jag just kommit till hotellet vid den här tiden och funderar på vart jag ska gå och ta en iskall öl. Men nu är jag i soffan på Karlskogavägen i Kristinehamn.

Jag kom hem sent från kapellet. Jag håller på att bygga en låda till en vridftrafo. Här ligger delar av lådan och lite komponenter som ska monteras. På lådans front sitter ett vägguttag. Där kopplar man in prylen som ska provas. Ovanför vägguttaget sitter en display som visar påförd växelspänning. Vid sidan om den displayen sitter en likadan för likspänning. Under den ska två polskruvar monteras för att man ska kunna ta ut likspänning. En strömbrytare ska dit på framsidan och två säkringshållare. En vridtransformator används då man vill påföra spänning försiktigt istället för att trycka på en på-knapp och plötsligt få 240 Volt i apparaten. Om man ökar spänningen försiktigt kan man övervaka vad som händer inne i manicken. Börjar något ryka eller börjar det bli oroväckande varmt på något ställe, t ex.

Vi tog även tag i orgeln. Vi plockade bort täckande träskivor så vi kunde se hur den såg ut inuti. Det är ganska mycket elektricitet i den. Det finns en lampa som lyser ner på fotpedalerna och ovanför notstället finns uttag för en belysning för noterna. Inuti orgeln sitter även en reglering för fläkten. Många sladdar var i mycket dåligt skick.
Så här ser orgeln ut när bakstycket är bortplockat.
Och här är fläkten. Färgburken till vänter om fläkten är på fyra liter. Skulle tro att fläkten väger ca 30 kg. Fläkten måste monteras i ett annat utrymme då den låter en hel del. Troligen sätter jag den under golvet i prediksalen.
Jörgen kan ju det här med elektricitet.
Här håller han på att förbereda för inkoppling av fläkten. Den regleras från orgeln även om fläkten finns i ett annat rum.

Ett motorskydd kopplas in.

Pappadagar härnäst!

Inga kommentarer: