onsdag 8 juli 2020

Päronpizza

Jag arbetar fortfarande hemifrån och idag lunchade jag tillsammans med Felix. Vi åkte ut till Panncentralen på Marieberg, vår vana trogen. Idag skulle vi prova deras pizzor för första gången.
Jag tog en "4 sorters ostar". Jag minns inte namnet men Quattro formaggio eller något. Den var väldigt god. Massor av ost och i ärlighetens namn hittade jag bara två sorter när jag lät smaklökarna leta. Mozzarella och Gorgonzola var det i alla fall. Gorgonzolan kunde gärna varit något saltare så jag saltade på den lite extra.
Felix valde en märklig pizza. Päron, brie, honung och valnötter men han valde bort valnötterna. Den var väldigt speciell. Lite för söt tyckte jag. Felix ansåg att tomatsåsen kunde varit något saltare. Det behövdes nog något salt emot allt det söta. Men Felix var nöjd.

Ikväll har jag gjort klart snuset som jag ställde i ugnen igår.
Jag malde tobaksmassan med köttkvarnen en gång till. Det var lite synliga stjälkar kvar. 
Sedan körde jag snuset en stund i assistenten och konsistensen blev helt underbar. Jag skulle kunnat forma en enda stor boll av hela tobaksmassan.
Nu ska den stå i kylen ett tag och mogna innan jag provsmakar.

Drygt 1,5 kilo blev det.

Inga kommentarer: