torsdag 16 juli 2020

Metal man has hornet's wings

Varje gång jag ser en bålgeting tänker jag på Frank Zappas låt "Metal man has hornet's wings". Idag har jag sett två bålgetingar och således tänkt på låten två gånger.
Det är också en massa trollsländor som helikopterflyger över tomten. Stannar upp ibland och ger sig av vidare. Nästan inga fåglar. Talgoxar som kivas i skogsbrynet. Det är nästan så man får lite höstkänning. Att allt börjar ta slut. Jag har tyvärr t o m börjat höra gräshoppor.

Jag har legat inne ett par dagar och bara lagt på mig mera hull. Jag har tittat på TV, läst Kafka och ätit onyttigt. Intressant med Kafka. Att han har blivit så stor på något vis. Även i Sverige. Nästan ingen har läst honom men nästan alla vet vem han är. Att han skriver "svårt".

Han skriver lite svårt, det måste medges, men han skriver så oerhört vackert. Man måste inte förstå det tvetydiga i hans berättelser. Han skriver så speciellt. Jag själv blev trollbunden när jag läste "Eldaren". Det var så det började för mig. Och sedan "I straffkolonien". Nu fördjupar jag mig i brev och dagböcker. På samma sätt som jag en gång gjort med Gustaf Fröding. 

Det är så jag gör. Gillar något och nördar ner mig till den milda grad. Det är mitt sätt att ta vara på jordelivet. Men till vilken nytta för framtiden? Ingen.

Idag har jag skördat lite tobak. 
Jag har tillverkat små galgar att hänga tobaken på så jag enkelt ska kunna flytta mina bladknippen utan att de faller isär. Bladen blir ju väldigt sköra när de torkar.
Jag trär på blad på mina galgar. Sedan hänger jag dem i solen att "förtorka".
I och med att jag hänger dem på galgar kan jag flytta hela knippen utan att bladen går sönder. Jag kommer att lasta över mina "galgar" till ett kvastskaft och förflytta allt till ett annat torkställe när de förtorkat.

I och med att jag inte fick bygga en torklada så måste jag komma på ett hållbart sätt att långtidstorka tobaken innan jag kan göra snus av den. Då har jag förtork i solen, sedan under tak bakom uthuset och slutligen troligen uppe på vinden ovanför prediksalen. Jag har satt in en hygrometer där nu för att kolla luftfuktigheten. Medan jag sitter här på altanen ser jag hur bladen torkar i solen. Hur klorofyllet lämnar bladen och de gulnar. Hur livet lämnar bladen.

Ikväll dricker jag pilsner i solen och ska snart gå in och lyssna på Santana.

Mina hibiskusar är så vackra att jag helt enkelt är tvungen att lägga upp ett antal bilder på den.







Grannens nya familjemedlem "Sally" skäller hysteriskt av ingen anledning alls. En ny bålgeting flyger in under altantaket och jag tänker: "Metal man has hornet's wings".

Inga kommentarer: