tisdag 18 augusti 2020

Fortsatt tryckande värme

Sitter i skuggan vid mitt hemmakontor på altanen på dagarna och det råder fortfarande en tryckande värme här. Jag har hört lite åska under eftermiddagen men det måste varit jättelångt bort.

Idag blommade denna lilla skönhet för första gången. En fjäderhibiskus eller Hibiskus schizopetalus som den heter.


Två andra ljuvliga lyste upp växthuset också. 

Just nu är det lite jobb med tobaken också. Det är skönt att resa sig och plocka lite med annat ibland.

Imorse när datorn startade (Windows) hängde jag fram all tobak i solen. Nu på kvällningen har jag tagit in en del på torkning och även packat ner torra blad i kartonger inför malning.

Alida.

Black Mammoth.

När blad börjar bli bruna och torra men har delar kvar som inte alls torkat, t ex blandnerven, så hänger jag dem i direktsol för en sista värme-luftnings-boost innan jag tar in dem. Torra blad visar sig ibland vara fuktiga igen på morgonen. Daggen hittar in under taket och gör allt lite rått.

Inga kommentarer: