lördag 8 augusti 2020

Sista helgen

Då var den här. Den sista helgen på semestern. Fyra veckor som att knäppa med fingrarna. Som vanligt har jag redan tänkt på denna helg. Redan för fyra veckor sedan då det verkade vara en ocean av tid som jag skulle få vara en fri man. Jag minns hur fort sommarloven gick när jag var liten. Och hur man tänkte att man skulle njuta av varenda minut alla dagar under ledigheten. Samtidigt som man visste att rätt som det var kunde man räkna ner dagar och timmar till skolstart. Nu är jag där igen. Räknar ner till fångenskapen då man inte gör som man vill längre. Då man är ofri. Det låter värre än vad det är. Jag gillar mitt jobb men jag är hellre fri.

Jag undrar hur många timmar jag suttit här på altanen i sommar. Och bara tittat rakt ut i luften mot skogsbrynet 20 m härifrån. Och tobaksodlingen. Och uthuset och växthuset. Detta är första året jag sitter och läser på altanen. Läsning har jag alltid tidigare ägnat mig åt när jag gått och lagt mig på kvällarna men i år har det även lästs en hel del dagtid. Framförallt har jag läst Kafka och Kafkas brev. Nu mot slutet har jag läst Kafkas dagböcker från samma tid som brevskrivningen spänner över. Jag har pausat i mars 1913 vad gäller breven och nu läser jag ikapp dagböckerna till samma tid.

Ikväll ska jag försöka få i mig ett antal öl. Jag har haft problem med öldrickandet i år. Jag har orkat ett par tre stycken sedan har jag tröttnat, ätit och gått och lagt mig med mina böcker istället. Trots det har jag gått upp väldigt i vikt. Men det är förstås sviter av den konstiga våren också. Jag har ju inte ens behövt gå från järnvägsstationen i Karlstad till Samhällsbyggnadshuset sedan i mars. Men jag struntar högaktningsfullt i att jag gått upp. Rätt som det är går jag ner igen. Det är liksom mitt öde. Jag funkar tydligen så.

Annars har jag pysslat med min tobak.

Denna bild är från idag. Fröerna var stora som saltkorn när jag sådde. Inte sockerkorn utan saltkorn.

Jag torkar på tre olika ställen. När jag buntat ihop bladen till knippen, hänger jag dem på torkvindan. Sedan flyttar jag dem till baksidan av uthuset när kvällen kommer. Ibland tar jag ner dem från baksidan och hänger ut dem i solen lite. Vissa blad (knippen) är knastertorra nu redan.



Här hänger blad i olika stadier.

Här är också den lilla löjliga Ford Fiestan som jag öste galla över tidigare i sommar. Det är nog den mest opraktiska bilen jag haft. Motorsvag så jag knappt vågade köra ut på E18 och glida in i övriga trafikflödet. Det gick inte att accelerera nog bra. Jag fick knappt i det jag köpt när jag varit på IKEA i bagageutrymmet och den kunde inte ha takräcke. Fyrväxlad. Varje gång jag behövde en eller två brädor fick jag koppla på släpkärran. Jag tyckte jag var miljömedveten när jag köpte den. Den drog lite bensin och var motorsvag. Men det fick jag bittert ångra.

Men nu har jag bytt.

Detta är min nya bil. En Ford Fikus (Focus) av samma årsmodell. Diesel men den drar bara en halvliter milen. Det har jag kunnat verifiera redan. Sex växlar och fartkontroll. Jag har saknat fartkontroll. Den är jättetrevlig att köra dessutom. Felix och jag var till Sjötorp här om dagen.

Igår tokblommade en massa hibiskusar men jag fotograferade inte. De har alla varit med på bild förut. Nu har jag däremot en spännande blomning på gång.

"Tiny Tina" som aldrig blommat tidigare. Jag vet redan nu att det kommer att bli en favorit. Lila, små och näpna blommor.

Solen har nu hamnat bakom ett dis men det är varmt och skönt på altanen. Så varmt så jag har en bordsfläkt som kyler mig lite. 

Kvällens blogspot.

I prediksalen spelar Roffe Wikström "Live 2005". Undrar om man får se honom live igen. Han är lite skruttig har jag hört den gamle bluesmannen.

Inga kommentarer: