torsdag 20 augusti 2020

Pragdrömmar

Idag hade jag sädesärlorna här igen. Det är inte varje dag de kommer och idag ville de inte bada. Idag var de tre stycken. Häromdagen var de sex och någon dag kom de som sagt inte alls. Inget tydligt mönster alltså. Men de är lustiga att se. Hur de springer fram på sina små ben. Andra fåglar hoppar jämfota för att ta sig framåt på marken medan sädesärlorna verkligen promenerar eller springer.

Varje ledig stund jag har på kvällarna drömmer jag om min nästa pragresa som jag inte ens vet när den blir av. Jag är inne på Tripadvisor och kollar in restauranger, klickar mig vidare in på restaurangernas menyer och planerar vad jag vill äta. Det är roligt att titta i prislistorna i menyerna också. Lägger till pluttar i min pragkarta i telefonen. Jag har kollat upp ett par loppisar och jag har skapat mig ett uppdrag när jag kommer till Prag. Jag ska försöka få tag på ett rörpoströr. 

I Prag fanns ett rörpostsytem fram till 2002. Det lades ner i samband med en stor översvämning 2002. Man skickade brev till varann via detta system som var ordentligt utbyggt. Kafka använde ofta rörpost för att meddela sig med sin vän Max Brod. Det var ett väldigt omedelbart system där man kunde skicka meddelanden som kom fram fort, typ: -Ska vi ta en fika vid sjutiden?

En sådan postkapsel vill jag försöka få med mig hem. Det går att se bild på moderna rörkapslar här men jag vill hitta en från sekelskiftet när Kafka använde dem.

Jag ska också titta efter en ny väska tillverkad av bilbälten som jag köpte där en annan gång. Jag har hittat tre butiker som säljer dem men de har blivit så väldigt dyra. De har blivit designprylar på ett sätt som de inte var när jag köpte min.

Den lilla hibiskusen "Tiny Tina" gäckar mig fortfarande och vill inte slå ut. Jag kollar flera gånger om dagen men det har jag gjort i flera veckor nu.

Till helgen ska jag skörda mycket tobak hoppas jag. 

Det syns på de närmaste plantorna här vad barplockade de är nedtill. Det mognar bra i värmen. 

Jag ska också få en stor gammal hibiskus av en väninna som fraktar den ända från Göteborg till mig.

Inga kommentarer: