söndag 2 augusti 2020

Black mammoth

Idag kunde jag skörda den andra tobaksorten som heter Black mammoth. Nu börjar den mogna och jag hade att göra flera timmar på förmiddagen. Varje steg jag tar inne bland plantorna sker med yttersta försiktighet. Det är så mycket stora blad och jag ser inte var jag sätter fötterna. Bladen är lite klibbiga och häftar fast vid benen. Bladen är också väldigt sköra och jag hör hela tiden hur jag bryter blad som jag inte ens ser. 
16 stora knippen blev det och jag börjar redan bli orolig för torkutrymmet bakom uthuset. 
Jag får gå igenom det som redan börjat torka ibland.
Jag försöker förtäta lite också men ändå se till att sörja för god ventilation.
Här är min arbetsplats där jag rensar bladen lite och trär upp dem på mina hemmagjorda galgar. Jag åkte ner till Granngården och köpte mera galvad stängseltråd idag så jag kan göra flera galgar. Jag åkte också till Maxi och köpte en liter jordgubbar av Felix som gjorde sin sista arbetsdag som jordgubbsförsäljare idag.

Det var soligt och kvavt hela förmiddagen men sedan mulnade det på. Jag satt och läste i skuggan på altanen. Just nu läser jag "Ditt lilla mörker i ljuset" av Andrev Walden. Jag blev så himla glad när jag läste en sak. Hur han skojade till det så att en ytterst begränsad del av läsarkretsen skulle förstå skämtet. Han började ett stycke precis som Kafka börjar romanen "Förvandlingen".

"När Gregor Samsa vaknade en morgon ur sina oroliga drömmar fann han sig liggande i sängen förvandlad till en jättelik insekt".

Walden började stycket så här: "Johan Hakelius vaknar ur sina oroliga drömmar och finner sig liggande i sängen förvandlad till en kolumnist med deadline". Det var kul tyckte jag. 

Jag rullade ihop elstängslet också och plockade in elaggregatet. Det behövs nog inte längre nu och det blir lättare för mig att ta mig in och ur tobakslandet. När det blev lite svalare beslöt jag mig för att klippa gräset. Det var ett tag sedan sist. Jag klipper ogärna bort klöver och brunört för humlornas skull. Men nu växer det så mycket blommande växter runt omkring så de gott kan flyga dit och tanka nektar istället.

Jag hann halva gården och det förhatliga yttervarvet på del två innan det började regna. Förhatligt därför att man behöver vara lite noga runt växter och rabatter det första varvet. Sedan är det bara att köra. 

Nu sitter jag på altanen igen och blickar ut över mina ägor. En vecka kvar av semestern. Usch. Det tog till och med emot att skriva den förra meningen. Men lika fort som semesterveckorna går, går också arbetsveckorna som väl är. 

Idag blommade det lite av varje i växthuset. Bland annat Andersonii som inte blommat än i år.

Inga kommentarer: