söndag 16 augusti 2020

Lat söndag

Vilken fin söndag! Underbart väder hela dagen och jag började dagen tidigt med att hänga fram all tobak som hänger bakom uthuset i solskenet. Nu på kvällen har jag hängt tillbaka allt igen. Imorgon ser det ut att bli en liten begränsad skörd. En handfull blad har mognat under dagen. Med undantag för ca en timmas arbete har jag suttit i skuggan på altanen hela dagen. Jag läser Kafkas brev till Felice Bauer och året är 1913. Jag läser en stund och sitter och tittar och lyssnar en stund. Jag lutar huvudet mot ryggstödet och blundar en stund. Sädesärlorna kom inte hit och badade idag.

Jag strök dörrarna på uthuset med "roslagsmahogny", en blandning av trätjära, linolja och balsamterpentin. 

De blir så vackra och det luktar så gott. Nu ska de klara en blöt vinter igen.

Konstigt men nu längtar jag till sängen och att få lägga mig och fortsätta att läsa.

Sivan har redan lagt sig.

Inga kommentarer: