torsdag 3 september 2020

Längtan

Märkligt vad mitt liv förändrats den senaste tiden. Från och med i våras känns det som. På dagarna längtar jag till kvällen när jag får lägga mig och läsa. Jag håller fortfarande på med Kafkas brev och dagböcker. Jag är på maj 1916 nu. Hans brev är trevligare ett läsa nu. Han har rett ut ett och annat med sin kvinna Felice Bauer och är inte helt uppslukad av tankarna på henne.

Om man tittar ner på mitt liv lite från ovan får man ett intryck av en eremit som lever lite vid sidan av världen runtomkring. Normalt handlar jag på ICA Maxi en gång om dagen men nu gör jag inte ens det. Mina arbetsdagar fylls med mer arbete nu när "höstterminen" kommit igång. Folk är tillbaka på jobbet och jag kan ha onlineumgånge med kollegor runt om i Värmlands och Örebro län.

Mina dagar går ut på att vakna, dricka tre koppar kaffe till nyheterna på TV. Jobba, ta ett trädgårdsvarv, jobba, hacka grönsaker, sätta igång ett långkok, jobba, röra i grytan, jobba, kolla på Folkhälsomyndighetens pressträff, jobba, plocka ur en tvättmaskin, jobba, stänga av datorn, titta på tv till och med nyheterna kl 19:30, ligga och läsa, släcka kl 21:30, sova.

Sedan börjar det om igen. På helgerna är det likadant förutom att jag inte startar jobbdatorn då. Om vädret tillåter i helgen så skördar jag resten av tobaken och hänger tobaksblad överallt där jag kan. Klockan är 19:00 nu och jag kanske smyger till sängs redan och börjar läsa.

Inga kommentarer: